Multinational ostekoncern køber sig ind i kinesisk mejeri

Bel Group har købt størstedelen af en kinesisk osteproducent. Ostekoncernen har ikke tidligere haft produktion i landet.
Foto: Niels Hougaard/PR
Foto: Niels Hougaard/PR

Den multinationale ostekoncern Bel Group kan krydse endnu et land af, hvori der produceres oste.

Således har koncernen købt en ejerandel på 70 pct. i det kinesiske selskab Shandong Junjun Cheese, der blev stiftet for fem år siden, skriver Dairyreporter.

Shandong producerer en række af oste og har årligt oplevet store vækstrater. Ifølge en talsperson fra Bel Group giver købet mening på flere punkter.

”Bel skal være i stand til hurtigt at innovere og tilpasse sig til markedstendenser og kinesiske forbrugerpræferencer. At alliere os med en lokal aktør med stærke finansielle, industrielle og forsknings- og udviklingsmæssige kompetencer passer derfor perfekt ind i vores vækststrategi,” lyder det

Ifølge tal fra Global Data vokser det kinesiske ostemarked med 8 pct. ærligt i perioden 2020-25.

(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, AgriWatch.)

Fransk mejerikæmpe på tysk opkøb

Arla køber britisk mejeri for at styrke øko-salget

Løbende opkøb bidrog til øget salg hos fransk mejerikoncern

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også