Uhørt og uset store omkostningsstigninger.
Sådan beskriver Orklas topchef, Nils K. Selte, den nuværende situation i erhvervsmediet E24, efter fødevarekoncernen torsdag kunne præsentere regnskabet for andet kvartal. Et regnskab, der overraskede positivt - og særligt på omsætningen, der steg til 14,3 mia. norske kroner sammenlignet med 11,7 mia. norske kroner samme periode sidste år og dermed oversteg de forventede 13 mia. norske kroner.
Trods glæden i væksten, er Nils K. Seltes opmærksomhed dog rettet mod de stigende omkostninger, der i kvartalet bidrog til et fald på 0,5 pct. i driftsresultatet for Orklas brandforretning, fortæller han til mediet.
Han begrunder det med efterdønninger efter coronapandemien, krigen i Ukraine, flaskehalse og forstyrrelser i værdikæden kombineret med stor efterspørgsel - noget, der til sammen har ført til en stigning i markedspriserne på råvarer.
Nils K. Selte er dog ikke ene om at se bekymret mod de stigende omkostninger. Det gælder også Håkon Mageli, koncerndirektør for Communications and Corporate Affairs i Orkla, der til E24 beskriver situationen således:
”I mine 31 år i fødevarebranchen er det den største omkostningsstigning, jeg har set. Der er stigninger i råvarer, emballage, transport og energi.”
Håkon Mageli vurderer dog, at man i Orkla er godt rustet til at klare stigende markedspriser i fremtiden - noget, han begrunder med blandt andet leverandøraftaler.
Orkla-koncernen har haft stor fremgang i andet kvartal
Orkla Foods’ danske forretning dykker på bunden
Kims-chips bidrog til vækst i Orklas snackenhed