FødevareWatch

Orkla Foods' danske forretning dykker på bunden

Omsætningen i Orkla Foods Danmark går en anelse frem, mens indtjeningen på de mange kendte varemærker går tilbage.

Foto: PR / Orkla Foods

Marmelade, morgenmad, chips, brød, margarine og en vifte af andre kategorier fylder i fødevareselskabet Orkla Foods Danmarks portefølje.

Den danske division af den norske fødevarekoncern har netop opgjort de danske regnskabstal for 2021 - mens datterselskaberne for længst har offentliggjort deres regnskaber.

Samlet set har 2021 budt på lille fremgang i Orkla Foods Danmark med en omsætning på 900,1 mio. kr. - et løft på 16 mio. kr. fra 2020. På bundlinjen må det danske selskab for andet år i træk præsentere nedgang til et nettoresultat på 15 mio. kr. fra 26,4 mio. kr. i 2020.

Den danske topchef erklærer i en pressemeddelelse sig tilfreds med årets udgang.

”Resultatet for 2021 er primært mærket af stigende indkøbspriser i særligt andet halvår 2021 samt engangsomkostninger til integration af Orkla Danmark. På den baggrund er resultatet acceptabelt,” siger adm. direktør Carsten Hänel fra Orkla Danmark.

Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark blev i 2021 lagt sammen til Orkla Danmark.

Usikre tider

Som følge af de mange globale påvirkninger af fødevaremarkedet i denne tid har den danske Orkla-ledelse forsigtige sko på i forhold til at udpege forventninger til indeværende år. Hertil er prisstigninger på energi, råvarer og transport ganske enkelt for store.

”Vi er i en helt ny geopolitisk situation, som rammer fødevarebranchen ekstra hårdt. Vores primære fokus er at sikre leverancerne til vores kunder og forbrugere, mens vi samtidig gør os store anstrengelser for at holde omkostningerne mest muligt i ro ved kontinuerligt at afsøge markedet for alternative råvarer og eksempelvis nye emballagetyper, som er billigere, men i samme høje kvalitet,” siger Carsten Hänel, der sender regningen videre til slutkunderne.

”Det ændrer imidlertid ikke på, at der er prisstigninger, som vi desværre må sende videre til kunderne for fortsat at have kræfterne til at udvikle kategorierne med innovationer og øget bæredygtighed.”

Masser af mærker

Selv om priserne stiger, har Orkla Foods Danmark forventninger om at kunne positionere sig endnu mere gennem mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, Havrefras og Risifrutti.

Og ikke mindst det plantebaserede område, hvor Orkla har Naturli under vingerne, står som et vigtigt pejlemærke på udviklingsfronten.

”Vi investerer løbende i udvikling af nye plantebaserede fødevarer, som er et strategisk vigtigt forretningsområde for os. De plantebaserede fødevarer er efterspurgte af handlen og hos forbrugerne og bidrager til en mere bæredygtig fremtid,” siger Carsten Hänel.

”Til trods for de vanskelige markedsvilkår vil vi fortsætte vores arbejde med at opbygge et stærkere Orkla Foods Danmark, så vi fortsat kan investere i vækst og vigtige fødevareområder.”

Egenkapitalen i Orkla Foods Danmark udgør i forlængelse af 2021-regnskabet 251,3 mio. kr. mod 236,3 mio. kr. året før.

Positive vinde blæser igen over margarineselskab

Bagergrossist kommer helskindet gennem år præget af dominoeffekt

Orkla lander solidt i første kvartal

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier