Plantebaserede produkter er kommet ind i varmen hos landets største kødkoncern Danish Crown.
Efter få måneder på markedet med otte produkter i en planteserie under mærket Den Grønne Slagter melder koncernen om gode salgstakter for plantebøffer og plantedeller i en pressemeddelelse.
”Vi har satset benhårdt på at levere god mad til de mange. Det vigtigste er selvfølgelig at produkterne smager godt, men samtidigt skal det være gode produkter til en ordentlig pris, så de fleste kan være med. Der ligger vi godt til lige nu, for vores plantebaserede produkter er de bredest distribuerede i kategorien og altså dem der er at finde i flest butikker på landsplan,” siger Mette Færch, direktør for marketing og innovation i Danish Crown.
I meddelelsen peges der på, at 5 pct. af danskerne har købt en af de plantebaserede produkter og at seks af produkterne ligger i top-20 over solgte plantebaserede kødalternativer, ifølge egne tal.
Planen er at udvide antallet af færdigretter og råvarer med tre nye produkter efter sommer i form af en nudelret, en hakkebøf og en burgervariant.
”Det er ikke sådan, at vi nu opgiver at producere kød, for det kommer forbrugerne også til at efterspørge i fremtiden. Men vi er i Danish Crown meget bevidste om, at fødevaresektoren er en del af klimaudfordringen, og derfor er vi også opsatte på at være en del af løsningen,” siger Mette Færch.