Kageselskab holder gang i eksport af småkager men resultatet dykker

Jacobsen Bakery holder fast i den succesfulde opskrift med at sælge kagedåser med danske småkager i udlandet. Høje omkostninger og engangsudgifter rammer bundlinjen.
Foto: PR
Foto: PR

Salget af de runde kagedåser med småkager - danish buttercookies - til kunder i primært Nordamerika, Asien og Europa har i en årrække været en god forretning for Hedensted-selskabet Jacobsen Bakery.

I det netop offentliggjorte regnskab for 2021 er det blevet en lidt mindre god forretning, idet bundlinjen er dykket med 6 mio. kr. til 9,5 mio. kr. Omsætningen oplyses ikke, men bruttofortjenesten holder med 72,8 mio. kr. niveau fra de foregående år.

”Ledelsen anser selskabets økonomiske resultater i året for tilfredsstillende, når man tager usikkerhederne ved årets begyndelse i betragtning. Udsigten for 2022 kan være mere dyster og usikker på grund af Covid og krigen i Ukraine med alle dets relaterede virkninger og usikkerhed i forsyningskæden,” lyder det i beretningen fra ledelsen anført af adm. direktør og medejer Jan E. Jacobsen. Selskabet har også kagekoncernen Givesco med i ejerkredsen.

Jacobsen-direktøren har tidligere peget på udfordringerne med de heftige prisstigninger på råvarer, transport og blikket til de mange kagedåser.

”Det værste der har ramt os, er arbejdet med at få varerne frem og betale fragten, der er blevet tre gange så dyr som tidligere. Plus det kommer prisstigninger på råvarer og blikdåser, hvilket æder vores fortjeneste,” sagde Jan Jacobsen til FødevareWatch dengang.

Kageselskab kigger med gru på råvareprisers himmelflugt

I regnskabet peges der samtidig på, at resultatet er ”negativt påvirket med 4 mio. kr.” som følge af nedskrivninger på et aktiv.

Regningen skal sendes videre

Jacobsens Bakery sælger småkager i dåser under en række brands som Tivoli, Jacobsens of Denmark, Old Denmark og Royal Ballet foruden en lang række specialversioner.

Og med de mange omkostninger omkring virksomheden, skal regningen sendes ud til kunderne, men det kan få konsekvenser.

”Alene de tomme blikdåser er steget 60 pct., og vi kan samlet set ikke æde de prisstigniger, der skal absorberes ude hos kunderne. Men det forventer vi vil koste volumen i 2022. Uden tvivl,” sagde Jan Jacobsen i januar.

Selskabet har investeret 52 mio kr. i en ny produktionslinje, der skal stå klar i foråret 2023 med yderligere automatisering af produktionen, mens det vil reducere energiforbruget og udlede mindre CO2.

På eksportmarkederne kæmper Jacobsens Bakery med andre danske producenter og brands som kelsen, Bisca og Danisa om småkagekundernes gunst - ikke mindst på stormarkedet Kina.

Ledelsen har trods de mange usikkerheder omkring prisudviklingen givet et bud i regnskabet på, hvordan indeværende år ventes at udfolde sig på bundlinjen.

”Endvidere vil selskabet blive udfordret af især stigende råmaterialer og transportomkostninger og fragter, stigende elektricitet, gas og olieprissætning og usikkerhed i forsyninger af især olie og gas. På trods af dette forventer ledelsen en positivt resultat før skat for 2022 mellem 8 - 12 mio. DKK,” lyder meldingen.

Egenkapitalen udgør 76,3 mio. kr. mod 77,8 mio. kr. året før - efter et udbytte på 10 mio. kr.

Jacobsen Bakery investerer tocifret millionbeløb i produktionen

Nytårsfejring i Kina smitter af på dansk småkagesalg

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også