Det er ikke sidste gang, at vi kommer til at se prisstigninger på mejeriprodukter.
Det er budskabet fra Arla-topchefen Peder Tuborgh, der over for Børsen beskriver et mismatch mellem udbud og efterspørgsel, men ikke vil gå i detaljer med Arlas konkrete tanker om prisændringer.
“Vi har set en kraftig stigning i mælkeprisen til landmændene det seneste år – i Arla og alle andre steder. Derfor må vi også sætte vores salgspriser op. Men vi skal op på et niveau, hvor der er balance mellem udbud og efterspørgsel, og der er vi ikke endnu. Så det er slet ikke slut med stigninger i priserne på mejeriprodukter og andre fødevarer, og det ender jo desværre i sidste ende hos forbrugerne,” siger han til avisen.
Ifølge Peder Tuborgh er prisstigninger slet og ret den eneste mulighed, som man i Arla sidder tilbage med som følge af den perfekte storm bestående af stigende råvare- og energiomkostninger og råvaremangel, der er fulgt i kølvandet på først coronapandemien og nu krigen i Ukraine.
Peder Tuborgh vurderer, at priserne vil toppe i år, men at der vil gå op mod fire år, før vi er tilbage til normalen.
Priser på mejeri-auktion får femte hak i træk
Arla har nu solgt selskab i Rusland: ”Vi skulle intet have med dem at gøre”
Arla Sverige får ny pressechef