Se, duft og smag.
Sådan lød budskabet i et nyt mærkat, som madspildsvirksomheden Too Good To Go tilbage i november introducerede.
Mærkatet havde til formål at få forbrugerne til at bruge sanserne, inden de uden videre kasserede maden - og ifølge en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Too Good To Go tyder noget på, at missionen er lykkes.
I hvert fald tilkendegiver 43 pct. af de forbrugere, der er blevet eksponeret for mærkningen, at det har inspireret dem til at smide mindre mad ud. Det skriver Too Good To Go i en pressemeddelelse.
”Når man tænker på, at mærkatet stadig kun er at finde på et begrænset antal produkter, synes jeg, det er positivt, at det allerede har så markant en effekt,” siger selskabets danske landechef, Heidi Boye, der samtidig understreger, at der er lang vej endnu, før volumen er stor nok til at skabe langvarige adfærdsændringer.
17 pct. af de adspurgte svarer, at de har kendskab til mærket. Ifølge Too Good To Go deltog 1056 i undersøgelsen.
Mærkningen er indtil videre indført på 4000 varenumre på tværs af 10 europæiske lande.
Artiklen er opdateret med tal på antal respondenter i undersøgelsen.
Too Good To Go retter blikket mod de offentlige køkkener
Too Good To Go tager hul på ny fase af amerikansk væksteventyr
Too Good To Go skal hente flere hundrede millioner