Ny Fairtrade-marketingchef skal styrke samarbejdet med detailhandlen

Hvis forbrugerne skal ændre forbrugsvaner og købe flere bæredygtige produkter med mærkningsordninger som Fairtrade, skal der mere fokus på produktionsvilkår i detailhandlen, og det skal en nyansat hjælpe til med.
Vickie Enné Ryge er nytiltrådt kunde- og marketingchef for Fairtrade-mærket i Danmark. | Foto: PR / Fairtrade
Vickie Enné Ryge er nytiltrådt kunde- og marketingchef for Fairtrade-mærket i Danmark. | Foto: PR / Fairtrade

Ifølge Fairtrade lægger to ud af tre danskere vægt på mærkningsordningerne, når de køber ind i dagligdagen, men der er stadig masser af muligheder i detailhandlen og få forbrugerne til at ændre deres vaner.

Det mener i hvert fald Vickie Enné Ryge, der er nytiltrådt kunde- og marketingchef for Fairtrade-mærket i Danmark, og vejen går via partnerskaber med detailhandlen, som skal se potentialet i at konkurrere på hverdagsprodukter med mærket ombord.

"Detailhandlen er bindeleddet mellem forbrugere og leverandører og har mulighed for at stille krav til hele produktionskæden. Det kan man blandt andet vælge at gøre gennem Fairtrade, som både sikrer, at bønderne modtager en fair pris for deres råvarer – og sikrer, at varerne er produceret under ordentlige forhold, der både tager hensyn til mennesker og miljø," siger hun i forbindelse med tilrædelsen i sit nye job.

Videre pointerer hun, at detailhandlen med Fairtrade-mærket får mere end blot et logo på produkterne.

"Vi er eksperter inden for området og har en stor viden, der gør os i stand til at rådgive detailhandlen om, hvordan de både kan kommunikere og markedsføre mærket over for forbrugerne. Det bliver nu min opgave at engagere endnu flere i detailhandlen og gøre opmærksom på, at Fairtrade-mærket gør en reel forskel og bidrager til en bæredygtig udvikling," siger Vickie Enné Ryge.

Vickie Enné Ryge tiltrådte i sit nye job som kunde- og marketingchef for Fairtrade i Danmark 1. november. Hun kommer fra et job på Hotel- og Restaurantskolen og før det har hun i en årrække været chefkonsultent i Landbrug & Fødevarer.

"For det meste af tiden er jeg overskudsramt. Måske har jeg en diagnose"

Bær i danske supermarkeder plukkes under ringe vilkår

Cirkel Kaffe præsenterer største sortimentsudvidelse i 65 år

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter