FødevareWatch

Schulstad-direktør om dyrere råvarer: "Giver ret dystre udsigter"

Priserne på alverdens råvarer går hastigt i vejret, hvilket presser mange fødevareproducenter. Hos brødkæmpen Lantmännen Schulstad forudser selskabet nye direktør at forbrugerne må til lommerne.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Verdensmarkedet sender priserne på en lang række råvarer i vejret af forskellige årsager som stigende efterspørgsel efter dødvande, høje fragtrater og eksempelvis Kinas stigende appetit efter proteinafgrøder efter svinepesten.

For en række danske selskaber giver den ensidige prisudvikling anledning til panderynker - således også hos brødkæmpen Lantmännen Schulstad, der netop har offentliggjort sit 2020-regnskab.

Her forudser adm. direktør Pernille Bang-Löwgren, at forbrugerne kommer til at opleve prishop.

”De stærkt stigende priser giver ret dystre udsigter og jeg frygter, at vi ser ind i et skrækscenarie, hvor danskerne nok skal forberede sig på at betale noget mere for brød fremover," siger Pernille Bang-Löwgren.

Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix

Hun forventer, at det ikke kun er på brødhylderne, at prisskiltene skal justeres i den kommende tid. Mange andre fødevareproducenter kan blive tvunget til at gå i samme retning og sende prisstigninger videre til forbrugerne.

"Det ser ud som om det rammer meget bredt og så bliver konsekvensen jo dyrere fødevarer. Vi ønsker så lille påvirkning som muligt og må se hvordan det vil ramme os. Med vores resultater in mente har vi ikke råd til at blive ramt hårdt," forklarer Pernille Bang-Löwgren.

Schulstad kommer ud af 2020 med fremgang i omsætningen til 988,7 mio. kr. i 2020 mod 936,9 mio. kr. året før, mens underskuddet blev mindsket til 16,2 mio. kr. mod et minus på 40,9 mio. kr. i 2019.

For nylig fortalte direktør Kim Madsen fra Lantmännen Cerealia, et af Schulstads danske søsterselskaber, om lignende udfordringer. I andre brancher som sushiindustrien, hvor FSG Foods er største skandinaviske aktør, er der ligeledes pres på råvarepriser og tilgængelighed nu.

Hos margarinekæmpen Dragsbæk frygter adm. direktør Christian Munk for, at den heftige prisudvikling med dobbelt op vegetabilske olier kan presse selskabets planer i løbet af 2021.

Forbrugerne kan ende som sorteper i råvarernes himmelflugt 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier