Margarinedirektør gruer for råvareprisers himmelflugt

Pandemien har trukket tænder ud hos margarinevirksomheden Dragsbæk, der også står bag det plantebaserede selskab Naturli Foods og den veganske isproducent Ismejeriet Thy.
Selskabet, der er ejet af den norske fødevarekæmpe Orkla, kommer ud af 2020 med tilbagegang på top- og bundlinjen, men panderynkerme skyldes ikke mindst noget helt andet end at foodservicemarkedet endnu ikke er i fuld gang eller pres fra konkurrenterne. I stedet er øjnene rettet mod råvarepriserne og tilgængeligheden.
Dragsbæk bruger store mængder vegetabilsk olie til produktionen af margarine og specialfedtstoffer til både detail, bagerier, foodservice og industri - og råvaremarkedet er rødglødende.
"Den største udfordring i 2021 for os er de store stigninger i prisen på vegetabilske olier. Vi har set, at covid 19-nedlukningerne giver flaskehalse og øget prispres i mange dele af fødevareområdet lige nu, men her er det ulogisk i forhold til efterspørgslen, fordi det er dobbelt op på pris. Selv for en thybo er det vildt," siger Christian Munk, adm. direktør i Dragsbæk med 125 medarbejdere.
Selskabets årsregnskab blev sendt ud tirsdag, og her viste omsætningen et dyk på knap 25 mio. kr. fra året før til 745,3 mio. kr. i 2020. Bundlinjen landede på 25,8 mio. kr. mod 40,1 mio. kr. i 2019.
Svært at skabe forretning
Dragsbæk-direktøren peger dermed på, at udfordringerne i den klassiske margarineforretning er at sikre forsyningerne og at få markedet til at acceptere de forventede prishop.
"Specielt i vores branche med stor volumen og lav margin, så er råvarer en stor del af det, hvilket kan gøre det svært at hæve varens pris i takt med råvareprisstigningerne. Samtidig er der selve forsyningssikkerheden – for det er en udfordring i det hele taget at få fat på varerne," lyder det fra Christian Munk.
Han ser ligheder med tidligere prisudsving, men kalder stigningstakten for foruroligende.

"Vi har prøvet det før – efter finanskrisen – men denne gang er det mærkelige, at stigningerne kommer hurtigere end nogensinde og at det ikke skyldes større efterspørgsel. Det giver noget spænding – og det er derfor vi trods alt kalder 2020 for et tilfredsstillende år," siger Christian Munk om udviklingen i resultaterne.
Investerer i plantebaseret vækst
Dragsbæk har blandt andet brugt året på at folde en række investeringer ud på de områder, hvor der er mest gang i markedet, hvilket der er blevet sendt mere end 33 mio. kr. efter.
"På det plantebaserede område har vi investeret ret massivt i 2020, hvor vi har opgraderet investeringstakten for at gå ind i 2021 med en højere produktionskapacitet," beskriver Christian Munk, der med de stærke ejere i ryggen har flere muligheder end de fleste selskaber til både at investere og kigge efter mulig opkøbsmuligheder.
"Vi har set et fragmenteret billede i selskabet, så mens det har været standardforretning på margarine, har der været vækst på andre områder. Vi investerer i det, der går godt og konsoliderer det andet," siger han.
Selskabet har gennem en rum tid fokuseret på, at det danske margarinemarked har været for nedadgående, og at Dragsbæk derfor har haft fokus på at øge eksportsalget og åbne nye forretningsdøre, som man tidligere har gjort med Naturli Foods.
Dragsbæk dykker på både top- og bundlinjen
Naturli-samarbejde fik ismagers salg til at eksplodere
Et skræmmende syn mødte topchefen, den dag coronakrisen brød løs
Relaterede artikler:
Naturli-samarbejde fik ismagers salg til at eksplodere
For abonnenter