FødevareWatch

Økosalget slår igen rekord

2020 blev det bedste år nogensinde for salget af økologiske varer i detailhandlen, der i alt løber op i nærheden af 16 mia. kr.

Foto: PR/Landbrug & Fødevarer

Danskernes køb af økologiske fødevarer satte igen i 2020 rekord, og detailhandlen kan nu rapportere om et salg på 16 mia. kr. mod 14,1 mia. kr. i 2019, hvilket svarer til en stigning på 14 pct.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed fortsætter den uafbrudte vækst i økosalget siden 2003, som var det første år, at analysebureauet offentliggjorde tal for kategorien.

Den store stigning i 2020 skyldes dels, at coronamånederne med dertilhørende nedlukning har haft indflydelse på salget generelt i detailhandlen, der sidste år kunne rapportere om rekordresultater. Men andelen af økosalget i det samlede regnskab for salget af fødevarer er i samme periode også vokset fra 12 til 13 pct.

"Det er selvfølgelig en del af forklaringen, at supermarkederne generelt har oplevet en vækst i fødevaresalget, men der er tale om en markant vækst det økologiske salg i både detail- og onlinesupermarkeder. Danskernes stigende appetit på økologiske fødevarer er et godt signal at sende til de landmænd og virksomheder, som dagligt bestræber sig på at producere et varieret udbud af økologiske fødevarer," siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

I lighed med tidligere år er det frugt og grønt samt mejerivarer, som har det største økologiske salg med henholdvis 5,8 mia. kr. og 3,3 mia. kr. i 2020. Salget af frugt og grønt er steget med i alt en mia. kr. i 2020 og er siden 2015 tredoblet i omsætning.

"Mange nye forbrugere har taget økologien til sig, og det peger på, at vi i de kommende år også vil opleve stor vækst i salget af økologiske fødevarer. Det er et stærkt afsæt for Økologisk Landsforenings målsætning om 30 pct. økologi i 2030," siger Henrik Hindborg, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelse.

Også de animalske produkter, særligt gris og oksekød, er gået frem. Salget af kød og pålæg steg således med 11 pct. til i alt 1,2 mia. kr. Men der er også sket en stigning inden for råvarer som mel og æg.

Den helt store højdespringer har dog været den økologiske banan, hvor salget blev mere fordoblet fra 2019 til 2020. Det skyldes, at flere detailkæder i løbet af året har udfaset den konventionelle banan for at undgå de problematiske pesticider chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl.

Fødevarevirksomheder klarer sig "udsædvanligt flot" gennem øko-test

Coops økosalg sætter rekord

Salling Groups nordjyske satsning tromler frem med måltidskasser 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier