Coops økosalg sætter rekord

Salget passerede for første gang 4 mia. kr., og det er særligt to varegrupper, der stormer frem.
Foto: Klaus Gottfredsen/MAG
Foto: Klaus Gottfredsen/MAG

Coops salg af økologiske varer steg i 2020 mere end nogensinde før.

Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Samlet steg salget med ca. 17 pct. og passerede dermed for første gang 4 mia. kr.

Det er særligt to varegrupper, der er skyld i den høje vækst: mel og bananer. Sidstnævnte steg i 2020 med 36 pct. hvilket skyldes, at Coop pr. 1 januar sidste år gik over til udelukkende at sælge økologiske bananer.

Økostigningen i melkategorien er dog nærmere bundet op på corona, mener Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop. Her blev der solgt 33 pct. mere økologisk mel i 2020.

"Udviklingen er uden tvivl forstærket af corona, hvor flere har haft tid til at bage og lave mad fra bunden. Men det viser også, at der fortsat er stort potentiale, hvis vi formår at få udviklet nye økologiske produkter," sifger han.

Den største fremgang af økosalget har været i Daglibrugsen og Fakta, imens koncernens nye discountkæde Coop 365 allerede har en af koncernens kæders højeste andele inden for økologi kun overgået af Irma og Coop.dk.

Koncernens målsætning er, at økosalget skal vokse med yderligere 50 pct. inden 2025.

Salling Groups nordjyske satsning tromler frem med måltidskasser

Norsk mejeri har fået gennembrud på sydkoreansk marked

Øko-iværksætter lander millioninvestering 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter