FødevareWatch

Bagerkategorien voksede kraftigt i coronaår

Nye tal viser, at danskerne bager som aldrig før, og det kan mærkes i virksomhederne. "Bagekategorien har indhentet næsten 5 års volumentab på 12 måneder," siger direktør hos Lantmännen Cerealia.

Foto: PR / Fazer Group

Interessen for at bage egne surdejsboller og rundstykker har fået salget af mel og andre varer i bagekategorien til at stige markant i 2020.

Det skriver Fuldkornspartnerskabet i en pressemeddelelse på baggrund af nye tal fra analysebureauet Nielsen, der viser, at kategorien er vokset med 18,5 pct. i volumen fra 2019 til 2020. Det svarer til ca. 7600 ton.

En af de virksomheder, der har haft glæde af den tendens, er Lantmännen Cerealia, der bl.a. står bag en lang række morgenmadsprodukter fra Axa,Kornkammeret og Amo.

”Det har været helt vildt at opleve danskernes stigende trang til at bage. Bagekategorien har indhentet næsten 5 års volumentab på 12 måneder, så Corona-pandemien har i den grad forvandlet danskerne til kvalitetsbevidste hjemmebagere. F.eks. har salget af vores økologiske specialmel slået alle rekorder, og vores melblandinger går også som varmt brød”, siger Kim Madsen, der er adm. direktør hos Lantmännen Cerealia.

Ifølge Nielsen-tallene er det særligt de økologiske produkter, der er den store vækstdriver med en samlet vækst på 30 pct. i volumen svarende til 3454 ton

Nordsjællandsk bager buldrer frem: Mere end fordobler på bunden

Schulstad investerer op til 70 millioner i elektrificering

Farum-virksomhed eksporterer surdejspizzaer til Italien 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier