FødevareWatch

Farum-virksomhed eksporterer surdejspizzaer til Italien

Det tager Casa Italia 30 timer at bage et såkaldt scrocchiarella-brød, men virksomhedens metode har vakt opsigt, og nu sælges pizzavarianten i både Coop, Salling og Italien.

Foto: PR / Casa Italia

Det kan lyde paradoksalt, men ikke desto mindre har Casa Italia så stor succes med produktionen af et såkaldt scrocchiarella-brød, at det største eksportmarked for Farum-virksomheden er blevet netop Italien.

Produktet, der også bliver kaldt for italiensk surdejspizza, er et pizza- eller sandwichbrød, der i modsætning til en almindelig pizza- eller flutedej er meget luftig, let, sprød og langtidsholdbar.

Scrocchiarella-brødet er baseret på en 120 år gammel surdej eller lievito madre, som den hedder i hjemlandet, og når den i frossen stand forlader produktionen i Farum er det med 13 måneders holdbarhed på etiketten.

"Der bliver lavet scrocchiarella i Italien, men efterhånden kan de ikke matche den kvalitet vi har, og derfor sender vi nu lastbiler derned med vores frosne produkter, siger Denis Terrida, der for omkring 26 år siden stiftede Casa Italia.

Gorm Wisweh: Pizzaer i detaildisken skal fyre op under forretningen

Fra durum til alternative pizzabunde

Fra start var Casa Italia en virksomhed, der importerede bl.a. durummel til Danmark, og hvor Denis Terrida afholdt pizzakurser for kokke osv. Faktisk var han blandt de første til at introducere danskerne for frisk pasta og han etablerede grundstenen til det, der siden blev opkøbt af Orkla-ejede Pastella.

I årene frem mod 2017 opstod ideen om at samle den meget gamle pizzaopskrift på scrocchiarella op og se, om ikke det var muligt at lave et alternativ til de hvide pizzaer, der ifølge stifteren ikke har ret meget med rigtig pizza at gøre længere.

"Jeg har over årene haft omkring 500 pizzabagere forbi på kursus, og der er ingen, som ved, hvordan man laver en god pizza fra bunden. Skal man have dejen til at binde så meget vand som muligt, så kan man ikke starte med at hælde mel op i en skål med vand. Det går ikke," siger Denis Terrida.

Videre forklarer han, at han i de senere år også har undervist mange danske bagere og kokke i produktionen af scrocchiarella-brødet, men at det aldrig rigtig er blevet udbredt - bl.a. fordi bagerkulturerne i Danmark og Italien er så forskellig.

"Hvor danske bagere skal have fingrene i dejen, står de italienske mere ved siden af og lader dejen og vandet arbejde," siger Denis Terrida.

Efter en del overvejelse åbnede Casa Italia i 2018 sin egen større scrocchiarella-produktion i Farum, og i dag står den omkring ti mand store produktion bag op til 8000 brød om dagen. Alle har de været 30 timer undervejs fra gærcellerne første gang aktiveres i de særlige melblandinger.

Rykker ned i detailkædernes frost

Når ikke corona har holdt forlystelsesparker og zoologiske haver lukket, har scrocchiarella-brødet en del af sin danske afsætning i den del af foodservicesegmentet. Her fungerer det som alternativ til de pizzaer og øvrige fastfood-produkter, som gæster kan tage med på farten.

"Vi har godt fat i foodservice-sektoren herhjemme men også ude i Europa, siger Daniele Terrida, der er salgs- og marketingansvarlig i familievirksomheden.

Der sendes brød til Tyskland, Frankrig, Spanien, Portugal og USA, men salget til Italien udgør omkring 40 pct. af den samlede eksportforretning. Også her fylder foodservice-sektoren mest.

Som seneste skud på stammen er virksomheden gået ind i detailsektoren med et koncept kaldet Unica. Her kan forbrugerne købe de frosne brødprodukter med hjem i tre forskellige melvarianter.

Indtil videre er det kun i det storkøbenhavnske område, hvor visse Coop-butikker og Føtex.dk har produkterne på frost. Ifølge Daniele Terrida rummer detailsektoren et potentiale, som skal dyrkes i fremtiden.

"Vi vil gerne råbe danskerne op og med vores nye Unica-produkter vil vi vise, at frostprodukter ikke blot er nemme, men faktisk også kan overgå den kvalitet, som man finder hos sit lokale pizzeria," siger han.

Pizzakæde vil fordoble antallet af restauranter inden 2022

Kæmpe norsk pizzakæde i overraskende salg tilbage til stifterne

Mere fra FødevareWatch

Arla vinder klagesag om greenwashing

Fødevarestyrelsen har frikendt mælkeproducenten Arla i anklage om greenwashing. Foreningen bag klagen kalder afgørelsen "skuffende" og trist for forbrugerne.  

Tre restauranter lukker grundet smitte i populær ferieby

Tre restauranter i Skagen har valgt at lukke, fordi deres personale er ramt af smitte med coronavirus efter en af årets travleste turistuger i byen. Der kan endnu ikke aflæses en generel smittestigning i SSI's tal, men en ekspert opfordrer til at holde øje med smittesituationen.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier