FødevareWatch

Coronalukkede arbejdspladser koster fortsat ISS dyrt

Servicekoncernen ISS oplever fortsat, at nedlukningerne verden over gør et stort indhug i omsætningen.

ISS' adm. direktør Jacob Aarup-Andersen. | Foto: Gregers Tycho

Coronarelaterede nedlukninger lægger fortsat pres på den danske servicekoncern ISS.

Det viser en handelsopdatering, som selskabet har sendt ud onsdag morgen.

Omsætningen faldt samlet 8,9 pct. til 17,2 mia. kr. i første kvartal sammenlignet med samme periode i 2020.

ISS arbejder inden for rengøring og kantinedrift i virksomheder verden over, og derfor rammer coronakrisen selskabet hårdt - primært på grund af meget hjemmearbejde.

Tilbagegangen kommer da heller ikke som nogen overraskelse for virksomhedens adm. direktør, Jacob Aarup-Andersen.

"Vores globale arbejdsplads fortsætter med at være tungt belastet af de fortsatte nedlukningerne rundt om i verden," siger han i en kommentar til regnskabet.

Det gælder især for den amerikanske region. Her faldt omsætningen i perioden med hele 36 procent til 1,4 mia. kr., viser handelsopdateringen.

Jacob Aarup-Andersen udtrykker dog også tilfredshed med resultaterne i årets tre første måneder.

"Det finansielle udvikler sig om planlagt. Vi udnytter blandt andet, at efterspørgslen på desinficering er stigende," lyder det.

Og netop den stigende efterspørgel på desinficering har været en af hovedårsagerne til, at omsætningen ikke har oplevet større tilbagegang.

Det samme gør sig gældende for koncernens nøglekunder, der har vist stærk modstandsdygtighed i første kvartal på trods af coronarestriktioner, hvilket også har smittet af på ISS' resultater.

Selskabet forventer, at dets organiske vækst ender i positivt terræn, når hele regnskabsåret er overstået. Det har ikke ændret sig siden årsregnskabet.

ISS fastholder forventningerne til 2021

ISS-topchef efter tabsgivende kontrakter: "Vi undervurderede kompleksiteten"

ISS får tidligere rederi-boss som formand

Mere fra FødevareWatch

Pernod Ricard køber online whiskykæmpe

The Whisky Exchange er onlineforhandler af knap 4000 forskellige skotske whisky-mærker i over 30 lande. Handlen skal give den franske koncern mere viden om markedet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier