Københavnsk slagter klar med 70 nye produkter til Sallings onlinesats

I disse dage åbner Føtex så småt for salget af onlinevarer, og som det er tilfældet i Nemlig, findes der også specialbutikker i den nye netforretning. Blandt dem en københavnsk slagter, der har sadlet helt om i det seneste år.
Foto: Peter Hove Olesen//Ritzau Scanpix
Foto: Peter Hove Olesen//Ritzau Scanpix

Efter nogle ugers testleverancer til medarbejdere og testere har Salling Group lukket op for handlen med dagligvarer på nettet med hjem.foetex.dk.

Selvom der stadig er tale om en langsom udrulning, hvor det fra start kun er kunder i københavnsområdet, der kan få leveret varer, afslører hjemmesiden, at tilgangen til onlinehandel i Salling på flere fronter er den samme som i Nemlig.com.

Udover det sædvanlige sortiment er der ligeledes oprettet ind til videre seks specialbutikker. Hvor man hos Nemlig kan finde 24 forskellige butikker, kan man hos Føtex kun finde varer fra bagerkæden Emmerys, måltidsselskaberne Homemate og Skagenfood samt Løgismose - og slagteren Gourmandiet.

Sender varer i vokspapir

Slagterbutikken er ledet af slagtermester Peter Steen, der har brugt det seneste år på at omstille sig til en helt ny virkelighed. En virkelighed, der har krævet sit af den omkring 25 mand store slagterproduktion på Amager og butik på Østerbro.

"Det har været et helt vildt år. Normalt er udvikling af produkter noget, der foregår stille og roligt med et par nye varianter eller lignende. Her ender vi med at have lavet omkring 70 helt nye produkter. Det tror jeg ikke er set før," siger slagtermesteren, som normalt har en stor del af sin afsætning i det københavnske frokost- og selskabsmarked.

Peter Steen udelukker ikke, at samarbejdet på sigt kan føre til mere i Sallings butikker, men på nuværende tidspunkt er der kun lavet en aftale om salg via den nye netbutik.

"Vi har aldrig før leveret varer til detail, men vores varer passer godt til online, og her kan vi gøre det uden at gå på kompromis med kvalitet og med frygt for, at vores produkter ikke præsenterer sig, som vi gerne vil det ude i detailbutikken. Vi leverer det hele pakket i vokspapir og feelingen fra slagterbutikken kommer med ud," siger han og tilføjer:

"Nethandlen vokser markant og Salling har en ambition om at ville have omkring 35 pct. af dagligvarehandlen på nettet. Den rejse vil vi gerne være med på."

Overgangen til engros

Travlheden har i det seneste år bl.a. handlet om, at produkter, der normalt ligger til skue i et kølet montre, nu også skal kunne sælges som engrosvarer.

"Det har været en kæmpe omvæltning at skulle engros-autoriseres, og at vi har skullet udvikle indpakninger, varedeklarationer osv. Det har krævet noget af en omstilling," siger Peter Steen.

Under corona har Gourmandiet ikke gjort brug af hjælpepakker. Blandt andet fordi det manglende salg ud af huset for en dels vedkommende er blevet erstattet af øget salg i butikken på Østerbro.

"De der har levet af frokostleveringer osv. er meget ramt, men vi har heldigvis vores butik, hvor vi helt fra starten af corona har oplevet, hvordan de lokale har bakket op," siger slagtermesteren, der i butikken har set salget ligge på indeks 220-230 under hele corona.

Fra slagteriproduktionen på Amager er det planen, at der dagligt skal køres friske varer og ordre til Sallings lager i Ishøj, hvorfra de første ordrer i Føtex' onlineunivers håndteres.

Slagterbutikken er tom – men stærkt detailsalg løfter Højer Pølser Danish Crowns nordjyske slagter i markant fremgang Mørbradproduktionen kører nu i døgndrift hos Danish Crown 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter