Novozymes og schweiziske Givaudan indgår strategisk forskningspartnerskab om at udvikle bæredygtige løsninger inden for mad og rengøring. Det oplyser Novozymes i en pressemeddelelse.
Partnerskabet er i tråd med Novozymes' strategi "better business with biologi" og Givaudans 2025 strategiske mål om at udvide tilbuddet om innovative og bæredygtige løsninger.
Novozymes "better business"-strategi er fra juni 2019. Den går blandt andet ud på at skabe øget vækst ved at sikre en bedre udnyttelse af den danske enzymkoncerns kernekompetencer.
Strategien løber over en periode på tre år, fra 2020 til og med 2022, og Novozymes sigter efter at kunne fremvise en årlig organisk salgsvækst på 5 pct. eller mere.
Som et led i strategien vil enzymkoncernen frigøre 200-300 mio. kr. fra selskabets eksisterende porteføljer og fra forenkling samt effektivitetsforbedringer, der skal være med til at mindske kompleksiteten i den samlede koncern.
Pengene, der kommer fra reallokerings- og effektivitetsprogrammet, skal blandt andet skydes ind i projekter med et højere vækstpotentiale.
Et andet hovedpunkt i strategiplanen er, at Novozymes vil skabe en ny porteføljestruktur, som skal sikre en bedre udnyttelse af forretningens potentiale.
Derudover vil koncernen investere "væsentligt" i nye strategiske områder, hvor enzymer og mikroorganismer kombineres.
Novozymes-topchef: Vi er klar til at vokse - også via opkøb