FødevareWatch

Danones økologiske mælkebrand skal være CO2-positiv i 2025

Mejerikoncernen Danones økologiske mælkebrand i USA skal være det første brand på det amerikanske marked, der når en milepæl, hvor produktionen ikke længere påvirker klimaet negativt.

Foto: Rune Pedersen / Ritzau Scanpix.

Den franske fødevarekoncern Danones økologiske mælkebrand i USA, Horizon Organic, skal være klimaneutralt i hele sin forsyningskæde fra 2025.

Det skriver MarketWatch.

I Horizon, der sammen med Organic Valley er klassificeret som det største økologiske mælkemærke på det amerikanske marked, vil man med den fem-årige tidsfrist være det første amerikanske mejeriproducent, der når denne milepæl.

"Vi ved, hvad der står på spil. Det er en dristig beslutning," siger Mariano Lozano, der er adm. direktør for Danone i Nordamerika, til mediet og fortæller, at det er "den sidste kilometer i leveringen fra transportknudepunkterne til hjemmet", der bliver det sværeste at skære ud af det negative CO2-regnskab.

Mælk fra Horizon Organic kommer fra mere end 600 økologiske familielandbrug i USA. Den samlede amerikanske mælkeindustri udgør mere end 35,5 mia. dollar, svarende til mere end 240 mia. kr.

I februar blev Danones regnskabstal offentliggjort og her fremgik det, at salget i 2019 på sammenligneligt niveau voksede med 2,6 pct. til i alt 25,3 mia. euro. Samtidig kunne den franske koncern allerede melde ud, at det kinesiske udbrud af coronavirus ville få negativ betydning for Danones 2020-regnskab.

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier