Servicekoncernen ISS nåede i 2019 en omsætning på linje med analytikernes forventning. Det fremgår af selskabets regnskab for perioden, der er offentliggjort onsdag morgen.
Toplinjen for de fortsættende aktiviteter endte på 78.555 mio. kr., hvor analytikerne ifølge estimater indsamlet af selskabet selv havde ventet 78.543 mio. kr. for helåret. I 2018 omsatte ISS for 73.592 mio. kr.
Den organiske vækst endte på 7,1 pct., hvilket var en spids over analytikernes estimat på 7 pct. I 2018 var væksten på 3,9 pct.
Driftsindtjeningen før særlige poster faldt i 2019 til 3290 mio. kr. fra 3698 mio. kr. året før. Her ventede analytikerne 3321 mio. kr.
Kigges der på nettoresultatet for de fortsættende aktiviteter, skuffede ISS dog. Her faldt resultatet til 1178 mio. kr. fra 1223 mio. kr. i 2018, hvor analytikerne ventede en fremgang til 1498 mio. kr.
ISS foreslår et uændret udbytte på 7,70 kr. per aktie.
I 2020 venter ISS en organisk vækst på over 4 pct. og en driftsmargin på over 4,5 pct. I forhold til de oprindelige forventninger annonceret i tredje kvartal er der tale om en nedjustering fra en tidligere ventet margin på omkring 5 pct.
ISS nedtoner også forventningerne til de frie pengestrømme til over 2 fra tidligere 2,1-2,5 mia. kr.
Forventningerne tager ikke højde for effekter af hackerangrebet for nyligt samt effekter af udbruddet af coronavirus.
Svært at sætte tidshorisont på klarhed omkring malwareangreb
ISS blev sidste uge ramt af et malwareangreb, som betød, at servicekoncernen som en foranstaltning måtte lukke sine systemer ned.
Der er ingen tegn på, at kunders data er blevet kompromitteret, men angrebet ventes at få negativ betydning for ISS' resultater i 2020.
Det er dog endnu for tidligt at sige noget om, hvad det kommer til at koste, siger topchef Jeff Gravenhorst til Ritzau Finans onsdag morgen.
"Det er svært at sige. Vi er 10 dage inde i det, efter at vi blev angrebet forrige mandag. Vi lukkede alle vores systemer ned for at være sikre. Det gode er, at vi har investeret meget i det her de seneste mange år," lyder det fra topchefen.
Han fortæller, at alle systemer på de interne servere blev lukket ned, og at der stadig mangler at blive åbnet en del systemer:
"Vi er absolut ikke færdige, men vores forretning er baseret på mennesker, og vi leverer service med rengøring, receptionister og madlavning hver dag, men de teknologiske hjælpemidler er ikke oppe at køre," siger Jeff Gravenhorst og tilføjer:
"Vi har ikke et fuldt overblik endnu, men det kommer vi med så hurtigt, som muligt. Det vigtigste er, at vi kan levere langt størstedelen af vores forretning, fordi vi er centreret omkring mennesker."