FødevareWatch

Analytiker efter ISS-angreb: Har tidligere set høje omkostninger efter cyberangreb

ISS er blevet ramt af cyberangreb, og det kan komme til at koste omsætning, vurderer analytiker fra Alm. Brand.

Foto: Miriam Dalsgaard

Den danske servicekoncern ISS blev mandag i denne uge ramt af et cyberangreb. Det er tredje gang inden for de seneste år, at en stor dansk børsnoteret virksomhed har stået over for den udfordring.

At en stor virksomhed herhjemme igen er blevet ramt, kommer ikke som et chok for Michael Friis Jørgensen, der er chefaktieanalytiker hos Alm. Brand Markets.

"Det er desværre ikke uventet mere. Virksomhederne bliver mere og mere afhængige af deres it-systemer, og det er så den tredje store børsnoterede virksomhed, der bliver ramt inden for godt to og et halvt år," siger han kort efter, at ISS har udsendt en meddelelse om malware-angrebet.

"Når man har så stor en kundebase, som ISS har, så er man bare enormt afhængig af sine it-systemer. Det er et problem, og vi ser også, at aktiekursen dykker. Vi har også set hos Mærsk og Demant, at omkostningerne kan være store på kundesiden," fortsætter chefaktieanalytikeren.

Han henviser til, at høreapparatkoncernen Demant blev ramt af et cyberangreb i september sidste år, ligesom transport- og logistikkoncernen A.P. Møller-Mærsk blev ramt i sommeren 2017.

ISS lukkede efter mandagens cyberangreb ned for delte it-services på tværs af kontorer og lande for at isolere hændelsen, og selskabet arbejder nu på at genoprette it-systemerne.

Omfanget af angrebet og den efterfølgende nedlukning sætter selskabet dog ikke mange ord på i onsdagens meddelelse.

"De skal meddele det til fondsbørsen, og samtidig forsøger selskabet at give så få informationer som overhovedet muligt. De skal jo ikke hjælpe dem, der står bag det her."

"Derfor er det også lige nu enormt svært at vurdere omfanget af det her. Men det er noget, der koster både på omsætnings- og omkostningssiden, når selskaber bliver lagt ned af it-angreb," siger Michael Friis Jørgensen.

Ifølge chefaktieanalytikeren vil konsekvenserne af angrebet også afhænge af, om cyberangrebet havde til formål at få adgang til kundedata eller at lægge systemerne ned.

Det fremgår ikke af meddelelsen fra ISS, der dog oplyser, at der ikke er nogen indikationer på, at kunders data er blevet kompromitterede.

Tidligere er det kommet frem, at hackerangrebet hos Demant kostede selskabet 550 mio. kr. på driften i 2019, hvor der blev brugt flere uger på at gendanne systemerne.

Michael Friis Jørgensen forventer dog ikke, at ISS vil blive ramt lige så hårdt, da selskabets forretningsmodel er koncentreret om lange kontrakter og ikke "dag til dag"-kontrakter.

"Når vi kigger på de langsigtede effekter bliver ISS nok mindre ramt end Mærsk og Demant. ISS sælger jo ikke en ydelse fra dag til dag, men er kontraktligt forbundet med en kunde."

"Selskabet kan måske få svært ved at tegne nye kunder, mens it-systemerne er nede, men der er ikke en risiko på samme måde som hos Demant for, at kunderne går ud og finder en anden leverandør."

"ISS kan godt køre videre her, men der kan være en udfordring af give tilbud, og det kan også være dyrt at genoprette systemerne, men på kundesiden er de langsigtede konsekvenser nok mindre," siger chefaktieanalytikeren.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier