Britisk pizzaselskab løber mod supermarkederne

Den britiske pizzakæde Pizzaexpress ser mere og mere af salget ske i supermarkederne, og derfor vil selskabet ikke længere betragtes som en restaurantkæde.
Foto: Hannah Mckay/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Hannah Mckay/Reuters/Ritzau Scanpix

Salget af pizzaer fra britiske Pizzaexpress rykker i stigende grad til supermarkederne, hvorimod salget fra kædens 520 restauranter i Storbritannien skrumper.

Det skriver Financial Times.

I 2018 hentede kæden 120 mio. pund i de britiske supermarkeder ud af et samlet salg på 543 mio. pund. En stigning på 4 pct. sammenlignet med 2017.

Kæden solgte 33 millioner pizzaer via supermarkederne sidste år, mens PizzaExpress solgte 20 millioner pizzaer via egne restauranter.

"Vi har taget et skridt tilbage og definerer os ikke længere som en restauratør, men et varemærke der sælges via flere kanaler," siger selskabets direktør i Storbritannien, Zoe Bowley, til mediet.

De vil på engelsk kaldes et multichannel brand. Midt i omstillingen kæmper selskabet med en gæld på 1,1 mia. pund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter