Fra 2050 vil Nestlé - selskabet bag bl.a. Nespresso, Nesquik og Kit Kat - være neutral, når det kommer til udledningen af drivhusgasser.
Det melder den mere end 150 år gamle fødevarekoncernen, der er blandt verdens største, ud i en pressemeddelelse torsdag.
"Klimaforandringer er en af de største trusler, som vi står over for som samfund. Det er også en af de største risici for vores forretnings fremtid," siger Mark Schneider, adm. direktør for Nestlé, i meddelelsen.
Fødevaregiganten vil i løbet af de næste to år fastlægge en tidsbunden plan, som strækker sig på tværs af selskabets værdikæde, for at nå målet. Bl.a. vil Nestlé producere flere plantebaserede mad- og drikkevarer fremover; ændre opskrifter til sine produkter ved hjælp af mere klimavenlige ingredienser; og bruge 100 pct. vedvarende elektricitet i koncernen.
Med det nye 2050-mål, vil Nestlé underskrive "Business Ambition for 1,5 grader" inden FNs klimatopmøde 23. september, og dermed forpligte sig til at Paris-aftalens mål om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.
"For at tilpasse vores mål til 1,5 grader-vejen, forvandler vi vores fabrikker og øvrige drift. Det vil føre til et stort skift i, hvordan vores ingredienser produceres og fremskaffes. Vi har brug for vores leverandører til at gå med os på denne rejse. Opgaven er enorm, men vi er fast besluttet på at få det til at ske," siger Magdi Batato, koncerndirektør og driftsdirektør i Nestlé, i meddelelsen.
1,2 millioner biler pist væk
Arbejdet med at begrænse udledningen af drivhusgasser er ikke fremmet for Nestlé. Ifølge selskabet svarer reduktion af drivhusgasemissioner over hele Nestlés værdikæde siden 2014 til at tage 1,2 millioner biler væk. Koncernen har i ti år arbejdet med at reducere udledningen af drivhusgasser, oplyser selskabet.
"Vi løber tør for tid i kampen for at undgå de værste effekter af den globale opvarmning. Derfor sætter vi en dristigere ambition om at nå frem til en fremtid, hvor vi netto ikke udleder drivhusgasser – det, vi kalder ’netto nul’. Når vi udnytter Nestlés globale ressourcer og branchekendskab ved vi, at vi kan gøre en forskel i betydelig skala. Vores rejse til netto nul er allerede begyndt. Nu fremskynder vi vores indsats," siger Mark Schneider.
Nestlé investerer ca. 11 mia. kr. årligt i fødevareforskning og omsætter for ca. 603 mia. kr. om året. Selskabet har hovedkontor i den schweiziske by Vevey og er tilstede i 189 lande verden over med 308.000 medarbejdere. Heraf arbejder 5000 med forskning og udvikling, fremgår det i meddelelsen.
Forsker efter grønne burgere er blevet en milliardforretning: Bedre for miljøet er det altså heller ikke
Dan Jørgensen: "Ingen sektorer går fri"
Svenskere skærer igen i kødforbruget
Store kommuner skærer markant ned på kødforbruget