Amerikanske turister vil selv høste deres danske asparges

Særlige turistoplevelser er et trækplaster for velhavende amerikanere, der i stigende grad holder ferie i Danmark. På 10 år er oversøiske turisme vokset 139 procent. Madoplevelser er den stærkeste enkeltfaktor for at lokke turister til især København, lyder det.
Foto: Casper Dalhoff/MAG
Foto: Casper Dalhoff/MAG
AF DANSK INDUSTRI FORMIDLET AF RITZAU

Hvad med en eksklusiv rundvisning på Glyptoteket udenfor normal åbningstid? Eller en aspargestur hos en landmand, der leverer råvarer til Michelin-berømmede restauranter?

Begge er eksempler på rejseoplevelser, som er med til at få flere amerikanske turister til Danmark. Det fortæller Karl Granov stifter og adm. direktør for turismebureauet Balder, der har specialiseret sig i at arrangere rejser til Danmark for de mere velhavende turister. De betaler gerne for oplevelser ud over det sædvanlige.

"Amerikanerne har ikke så meget ferie, så den ferie de har, skal bruges godt. Og mange af dem er købestærke, og søger unikke oplevelser, hvor de kommer bag scenen og får noget særligt med hjem," forklarer Karl Granov til erhvervsmediet dibusiness.dk.

Ture med helikopter eller vandflyver er en mulighed, men mange af dem er ofte kulturelt og kulinarisk interesserede.

"En rundtur på marken hos landmand Søren Wiuff i Lammefjorden og muligheden for selv at stikke asparges, der siden ender på menuen på de bedste restauranter, giver turisterne en madoplevelse ud over det sædvanlige, som de gerne vil have," siger Karl Granov.

Han ser Danmarks stærke omdømme indenfor madoplevelser, som den stærkeste enkeltfaktor for at lokke turister til især København.

Karl Granov mærker en stigende efterspørgsel efter den type rejsetilbud. Det underbygges af statistikken for turister i Danmark, hvor der er en markant vækst i antallet af oversøiske turister.

I perioden 2009 til 2018 er andelen af oversøiske gæster i hele landet vokset med 139 procent, hvor amerikanske turister udgør den største gruppe, fortæller Sune K. Jensen, Dansk Industris chef for turisme.

"Det viser, at Danmarks i sin strategi for turisme skal stå på to ben. Vi skal både bearbejde nærmarkederne, men vi skal også have blik for de oversøiske turister," siger han.

Sune K. Jensen ser et potentiale i, at Danmark bliver endnu mere attraktiv for turister med højere feriebudgetter. Danmark er i forvejen kendt som et relativt dyrt ferieland, så derfor giver pengestærke turister branchen ekstra muligheder.

"Det er vigtigt, at vi arbejder differentieret og tapper ind i flere målgrupper, så vi ikke placere alle æg i samme kurv. High-end markedet er klart attraktivt, men det skal kombineres med andre grupper af turister," vurderer Sune K. Jensen.

DI’s turistchef ser også kulturelle værdier som det danske velfærdssystem, en livsstil med bedre balance mellem arbejde og fritid og et mere bæredygtigt samfund som et trækplaster for turister.

"Vi har ikke et Eiffeltårn eller en Keops-pyramide, men vi har nogle samfundsværdier som udlændinge er interesseret i. Det kan vi markedsføre bedre end i dag," siger Sune K. Jensen til dibusiness.dk.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Dansk Industri.).

Danmark skal have akademi for gastronomi

Gastroglade udlændinge skæpper i turismekassen

Ny restaurantfestival skal sætte spot på Sydhavsøerne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter