FødevareWatch

Danmark skal have akademi for gastronomi

Et nyt gastronomiakademi er ét ud af syv initiativer, som regeringen præsenterer med udspillet Gastro 2025.

Den danske kok Kenneth Toft-Hansen og hans assistent Christian Wellendorf vandt i januar 2019 det uofficielle kokke-VM. Foto: Ritzau Scanpix/Jean-Philippe Ksiazek

(Opdateret med kommentarer fra DI Fødevarer og Landbrug & Fødevarer.)

Gastronomiakademi, et gastronomisk rejsehold og flere penge til branding af dansk gastronomi i udlandet.

Sådan lyder nogle af de syv initiativer, som regeringen præsenterer med udspillet Gastro 2025.

Udspillet skal gøre Danmark til kulinarisk og gastronomisk epicenter for både turister og stjernekokke.

Med planen kommer et gastronomiakademi til København.

Den almennyttige forening Komitéen for Mad Symposium har fået tildelt arbejdet med at etablere akademiet som public service-opgave.

Akademiets aktiviteter kommer blandt andet til at bestå af talentudvikling, undervisningsforløb og formidling af viden digitalt og gennem foredrag med offentlig adgang.

"Danske kokke har inden for de seneste 15 år formået at sætte Danmark på det gastronomiske verdenskort," siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i en pressemeddelelse.

"Regeringen vil gerne være med til at anerkende denne kraftpræstation og hjælpe med at fremme udviklingen af gastronomi i Danmark."

De andre initiativer inkluderer markedsføring af gastronomi som dansk signatur, topmødet World Food Summit, et gastronomisk rejsehold og øget fokus på danske virksomheders gastronomiske eksportmuligheder.

Der bliver også afsat midler til at fremme dansk gastronomi ved officielle erhvervsfremstød samt oprettet en pulje til kulinarisk udvikling og nyskabende projekter.

Der er afsat 40 mio. kr. til Gastro 2025 over fire år fra 2019-2022.

Desuden er der på finansloven for 2019 afsat en pulje på 2,5 mio. kr. i 2020 og 7,0 mio. kr. årligt i 2021-2022 til støtte for kulinarisk og gastronomisk udvikling.

De syv initiativer tager udgangspunkt i ti anbefalinger, som den gastronomiske ekspertgruppe Team Gastro afleverede til regeringen i februar 2018.

Skal tiltrække turister og sælge fødevarer

Som led i regeringens Gastro 2025-udspil er der afsat midler til at gennemføre en brandingkampagne, der både kan tiltrække flere mad- og gastroturister og skabe et større kendskab til danske fødevarer. Brandingen af Danmark som gastronomisk centrum skal i højere grad samtænkede internationale markedsføringsindsatser, som medfinansieres af offentlige penge, skriver Landbrug & Fødevarer i en meddelelse.

Et nyt samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Food Nation, DI Fødevarer, Food og Visitdenmark skal skabe synergi mellem danske fødevarevirksomheders internationale markedsføring og de indsatser, som har til formål at tiltrække flere turister til Danmark som madland. Målet er flere turister og et større kendskab til danske fødevarer blandt forbrugerne på udvalgte eksportmarkeder.

Regeringen har afsat to gange 3 mio. kr. til indsatsen i år og i 2020.

"Fødevaresektoren har gode erfaringer med at samtænke turisme og eksportinteresser på udenlandske markeder. Gastronomien bidrager til at skabe interesse for de danske fødevarer på eksportmarkederne og tiltrækker samtidigt også turister, der har et højere fødevareforbrug, når de er på besøg i Danmark. Begge elementer bidrager til at styrke fødevareproduktionen i Danmark," udtaler Mette Jasper Gammicchia, markedsudviklingschef hos Landbrug & Fødevarer, i meddelelsen.

Med den nye indsats får den danske fødevaresektor ifølge samarbejdsparterne nu mulighed for at skrue op for markedsføringsindsatsen.

"Danmark har i årtier haft en stærk position på eksport af fødevarer, der er kendte for høj kvalitet og fødevaresikkerhed. Men de senere år er det også gået op for turisterne, at Danmark kan meget mere end "beer, butter and bacon". At sammentænkte turisme og gastronomi er helt oplagt. At sætte strøm til Danmarks identitet som madland vil både kunne skabe en styrket efterspørgsel for danske varer og knytte turisters positive rejseoplevelser stærkere til maden og vores madkultur," siger Leif Nielsen, der er branchedirektør hos DI Fødevarer, i en meddelelse.

DI hilser gastronomiske anbefalinger velkommen

Noma-direktør skal være formand for nyt gastronomiteam

Gastronomi og madkvalitet skal trække dansk vækst

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier