FødevareWatch

Kød-chef frygter at svinepest vil rykke til USA

I den store slagterikoncern Tyson Foods ser topchefen det som en reel trussel mod amerikansk svinekødsproduktion, at afrikansk svinepest spreder sig så hastigt i Kina.

Foto: PR/Tyson Foods

Frygten for at den afrikanske svinepest spreder sig, står som malet på væggen i den globale svinekødsproduktion.

I USA er Noel White, der er øverste ansvarlig i kødkoncernen Tyson Foods, mere end nervøs for følgerne, hvis den smitsomme skulle lande på det nordamerikanske kontinent.

Det skriver Financial Times.

"I mine 39 år i erhvervet, har jeg aldrig mødt en enkelt faktor, der har potentialet til at ændre den globale proteinproduktion og forbrugsmønstrene, som afrikansk svinepest har," sagde han mandag på et konferencekald ifølge Financial Times.

I Kina har man aflivet mere end 100 millioner svin i et forsøg på at bremse smittespredningen. Det har skabt mangelsituation på svinekød, noget som Danish Crown nyder godt af sammen med andre kødeksporterende producenter fra Europa, Brasilien og Australien.

Kødproducent stiger på regnskab - plotter kødalternativer

Afrikansk svinepest i Kina sender danske priser på svinekød i vejret

Sultne kinesere sender slagteri på overarbejde i påsken

Ny Tyson-chef klar til internationale opkøb

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier