FødevareWatch

Danskerne foretrækker fersk dansk kylling, men foodservicesektoren vælger frossen kylling fra Thailand

Op imod 80 pct. af kyllingekødet i restauranter, kantiner og takeway-forretninger i Danmark er importeret som frostvarer fra den anden side af jorden. Oprindelseslandet fremgår nemlig ikke, og kunderne kan derfor ikke tage stilling, som de kan i supermarkederne. Ligesom med kaloriemærkning går foodservicesektoren under radaren, når det gælder råvarernes oprindelse.

Råvarernes oprindelse fremgår ikke ved restaurantmad og takeaway-mad. | Foto: Pressefoto Scandi Standard

Når danskerne får valget i supermarkederne, er flertallet ikke i tvivl. De vælger fersk dansk kyllingekød frem for frosset importeret kød.

Anderledes forholder det sig, når de ikke får valget - nemlig på restauranter, i kantiner og i takeaway-butikker. Her anvendes der i nogle segmenter op imod 80 pct. importeret frostkylling fra især Thailand, men også fra f.eks. Brasilien, viser beregninger foretaget af Landbrug & Fødevarer.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier