Fairtrade-mærket får ny direktør i Danmark

Afdelingschef i Red Barnet sætter sig på posten som ny direktør for Fairtrade-mærket i Danmark.
Camilla Erika Lerberg er ny direktør for Fairtrade-mærket i Danmark.
Camilla Erika Lerberg er ny direktør for Fairtrade-mærket i Danmark.

46-årige Camilla Erika Lerberg tiltræder i denne måned som ny direktør hos Fairtrade-mærket i Danmark.

Hun overtager stillingen, der blev ledig, da den forhenværende direktør Jonas Giersing 1. november 2018 skiftede til en chefpost i Mellemfolkeligt Samvirke.

Af en meddelelse fremgår det, at Camilla Lerberg kommer fra en stilling som afdelingschef hos Red Barnet, hvor hun har haft ansvar for kommercielle partnerskaber og CSR.

I det nye job får hun ansvaret for Fairtrade-mærket i Danmark og for at øge sortimentet og salget af mærkningsordningens produkter i dansk detailhandel. Sidste år blev der ifølge organisationen solgt Fairtrade-mærkede produkter for mere end 1 mia. kr.

"Valget er faldet på Camilla Erika Lerberg, da hun med sin solide ledelseserfaring, kommercielle tæft og flair for god kommunikation kan være med til at gøre Fairtrade-mærket til meget mere end bare et mærke på bananer og kaffe. Det kræver, at vi bliver endnu bedre til at samarbejde med eksisterende partnere og finde nye samarbejdspartnere, der kan hjælpe os til endnu større succes. Og så skal forbrugerne i højere grad engageres og ikke være i tvivl om, hvad Fairtrade-mærket arbejder for ude i verden. Jeg er overbevist om, at Camilla er den helt rigtige til at løse den opgave," udtaler Judith Kyst, formand for Fairtrade-mærket Danmarks bestyrelse, i pressemeddelelsen.

Camilla Erika Lerberg har som en af sine ambitioner, at flere forbrugere får øjnene op for den konkrete forskel, der kan være i at tilvælge produkter med det velkendte mærke.

"Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med. Derfor skal vi også blive bedre til at gøre købmændene opmærksom på, at de med Fairtrade-mærkede produkter både kan opnå nye kundegrupper, tjene penge og sætte et utal af flueben i deres CSR-strategi," udtaler hun.

Lidl vil omlægge til salg af Fairtrade-bananer i Danmark, Sverige og Finland

Kok bag københavnsk kult-is vil undgå detailhandlens kløer

Fairtrade-salg i Sverige stiger med seks procent

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Frieslandcampina er tilbage på sporet efter et udfordrende 2023. | Photo: Frieslandcampina/ Pr

Arla-rival vækster markant i første halvår

For abonnenter

Læs også