FødevareWatch

McDonalds mister eneretten til vigtigt varemærke

Den amerikanske burgerkæmpe har tabt en opsigtsvækkende sag mod en mindre irsk konkurrent og dermed varemærkerettighederne til et vigtigt brand.

Foto: AP

Det er nu ikke længere kun den amerikanske fast food-koncern McDonalds, der må kalde sine burgere for Big Mac.

Ifølge avisen The Telegraph har McDonalds som en anden Goliat i retten tabt en retssag mod sin David i form af en lille irsk restaurantkæde kaldet Supermac om retten til Big Mac-navnet. Udfaldet af sagen betyder, at McDonalds nu må give slip på eneretten til varemærket i hele EU, skriver avisen.

"Bare fordi McDonalds har dybe lommer og vi er relativt små i den sammenhæng betyder det ikke, at vi ikke kommer til at forsvare, hvad vi mener er vores," siger Pat McDonagh, stifter og direktør i kæden, der startede i 1978, og som i dag har 106 restauranter i Irland og Nordirland.

Sagen har handlet om, at McDonalds hævdede at Supermac-navnet lagde sig for meget op ad Big Mac'en, men Pat McDonagh, at der er tale om to meget vidt forskellige ting. I sagen, der har kørt siden 2015 har retten nu givet ham ret i det synspunkt.

Trumps statsnedlukning ryster føde- og drikkevareindustrien

McDonalds vil skrue ned for antibiotika hos leverandører af oksekød

Burger King i USA driller McDonalds med burger til 7 øre

Mere fra FødevareWatch

Fynsk frugtkoncern fordobler resultatet

I et år hvor omsætningen i Orskov Foods er gået tilbage med hele 11 pct., har den fynske frugtkoncern formået at løfte bundlinjen tilbage på rekordniveau. Lavt prisniveau presser fortsat dansk frugtavl hårdt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier