Chr Hansen-topchef: Tror på fremgang i USA efter trykket kvartalsvækst

Topchef Mauricio Graber regner med, at det nordamerikanske marked, som udgør en af få negative pletter i Chr. Hansen-regnskabet for 2017/18, vil komme tilbage på sporet i det kommende regnskabsår.
AF RITZAU FINANS

2018/19 vil efter alt at dømme byde på et comeback for Chr. Hansens vækst på det vigtige amerikanske marked, lyder det fra selskabets topchef, Mauricio Graber.

Det amerikanske marked var ellers blandt de få pletter i Chr. Hansens regnskab for fjerde kvartal, der blev offentliggjort mandag morgen. Selskabet kunne blot notere en organisk vækst på 2 pct. i Nordamerika i kvartalet. Og i euro var der tale om en vækst i omsætningen på 1 pct.

Selskabet forklarer i regnskabet udviklingen med et fald i væksten i forretningsområdet Human Health som følge af lagerreduktioner hos kunder inden for kosttilskud. Samtidig var der en lille tilbagegang i divisionen Natural Colors.

"Jeg tror på, at vi bliver stærkere næste år. I fjerde kvartal er vi også ovre det meste af vores kunders lagerreduktion i Human Health, så Human Health vil være tilbage med en stærkere vækst. Og i Natural Colors har vi en stærk portefølje af projekter. Jeg tror, at USA vil gøre stærkt comeback i år," fastslår Mauricio Graber, der tiltrådte som topchef 1. juni i år.

Foto: Chr. Hansen PR-foto
Foto: Chr. Hansen PR-foto
Han tilføjer, at selskabet oplever, at nye produkter eksempelvis inden for mejeriområdet er med netop naturlige farvestoffer. Flere store selskaber konverterer samtidig igen eksisterende produkter til at indeholde syntetiske farvestoffer til naturlige farvestoffer. Modsat er kategorien af farvet frugtyoghurt i tilbagegang, da trenden er hvide yoghurter.

Den lave organiske vækst i USA gemmer også på en solid fremgang i divisionen Food Cultures & Enzymes og i forretningsområdet Animal Health, skriver selskabet.

"USA har været en meget succesfuld region for Chr. Hansen, og jeg tror, at der er meget få selskaber med europæisk hovedkvarter, der har haft succesfulde vækstrater på samme måder, som Chr. Hansen har hen over årene i Nordamerika. Vi har et svært sammenligningsgrundlag i Food Cultures & Enzymes, og men vi fortsætter rejsen med konvertering af store mælkeprodukt- og ostefabrikker," lyder det fra den administrerende direktør.

Chr. Hansen hentede i 2017/18 26 pct. af sin omsætning i USA. Året før lå 28 pct. af omsætningen i USA.

Analytiker: Valuta medvirker til højere væsktforventning i Chr Hansen

Chr Hansen-chef: Handelskrig og valuta giver forsigtig prognose

Ole Andersen stopper som Chr Hansen-formand

Chr Hansen har fremlagt årsregnskab og købt en østrigsk ingredienskoncern

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også