Økologisk foodservice-fremstød skal ramme tysk milliardmarked

Der findes ikke ret mange økologiske varer på de tyske menukort, men som i Danmark rummer foodservicesektoren i Tyskland et milliardpotentiale for afsætning af økologiske varer, og det skal danske virksomheder forsøge at udnytte.
Foto: Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff

Der skal serveres langt flere økologiske varer på de tyske restauranter, kantiner, cafeer og hoteller, og de varer skal meget gerne komme fra Danmark.

Syv virksomheder med Atria Danmark, Friland, Gasa og Kohberg i front som de kendte og med Bangs, Danish Biorganic og Nørrebrew som mindre ledsagere er i dag på besøg i Berlin, hvor de sammen med Landbrug & Fødevarer skal forsøge at gøre hoserne grønne over for den enorme tyske foodservicesektor.

"Fra tysk side oplever vi en stigende interesse for den danske model. Også når det gælder omlægning til økologi i offentlige køkkener. Det giver gode eksportmuligheder for danske virksomheder," udtaler Tanja Asmussen, eksportrådgiver hos den danske ambassade i Tyskland.

Med henvisning til tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen oplyser Landbrug & Fødevarer, at den økologiske andel af foodservice-markedet i Tyskland på kun 0,5 pct., hvilket svarer til ca. 350 mio. euro.

"Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 mia. euro," udtaler Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder hos afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Økologien vokser fortsat i dansk foodservice

Til sammenligning viser nye tal fra Danmarks Statistik, at den økologiske omsætning i Danmarks hoteller, restauranter og caféer og offentlige køkkener i 2017 voksede med markante 20 pct. og udgjorde mere end to mia. kr. For foodservice-ledet i alt udgjorde den økologiske andel sidste år 9,3 pct.

Foodservice-markedet i Tyskland udgør i dag ca. 73 mia. euro, og 2400-2800 tyske foodservice-virksomheder har øko-certificering, skriver Landbrug & Fødevarer.

Blandt de deltagende virksomheder har blandt andet Danish Crowns økologiske Friland-del introduceret en række nye produkter sidste år, som er direkte målrettet foodservice- og cateringsegmentet i Europa, siger Kim Glintborg, der er Frilands repræsentant i Tyskland.

Topklassekød og økologi i skævt parløb

Økologien buldrer ind på tallerknerne i horeca-segmentet

Stor dansk rodfrugtproducent vil ind i Østrig og Schweiz

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også