FødevareWatch

Horesta efterspørger regler for mere fair køkkenkonkurrence

I organisationen Horesta mener man trods politiske tiltag, at det fortsat ender i unfair konkurrence, når offentlige kroner bruges til at etablere køkkener og festlokaler.

Foto: Kokkenes Køkken PR

I foråret vedtog man fra politisk hold, at offentlige aktører skal prissætte deres ydelser på niveau med de markedsvilkår, som ellers hersker i det private marked, og man ville klageadgangen over ulige konkurrenceforhold bedre.

I et debatindlæg på Altinget.dk siger Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i Horesta, at de to inititativer er skridt på vejen, men der er brug yderligere opstramninger, hvis man for alvor skal kunne tale om fair konkurrence mellem det offentlige og private.

"Når offentlige kroner bruges til at etablere festlokaler, bygge store køkkener og indkøb af service, så er det ikke blot en udhulning af støttekronerne til kerneopgaven – men også en unfair konkurrence, der koster private arbejdspladser i hele landet," siger hun.

Kirsten Munch Andersen kritiserer videre, at forbudet mod, at kommuner kan drive erhvervsvirksomhed, kamn omgås gennem en række erhvervslove og gennem kommunalfuldmagten, som åbner for, at der kan sælges biprodukter, overskudskapacitet og drives accessorisk eller drives tilknyttet virksomhed, som hun skriver.

"Undtagelsen om at drive tilknyttet virksomhed strækker ’elastikken’ længst. Det er en ulovlig opgave, der alligevel er lovlig, fordi den har en nær og tæt tilknytning til en lovlig (hoved)opgave," hedder det i organisationens kritik.

Rekordstor omsætning i danske restauranter

Indkøbsforening vokser igen

Rekordmange konkurser blandt restauranter i hovedstaden

Forsiden lige nu

Kaffeparadokset er tilbage i fuldt flor

Altimens råvareprisen på kaffe har brudt det psykologiske modstandspunkt ved 1 dollar pr. pund og fortsætter nedad, vokser interessen for højkvalitetskaffe og hele livsstilen omkring god kaffe ufortrødent videre. Det såkaldte 'kaffeparadoks', som også sås i de tidlige 00'ere, er tilbage.

Nordjysk sushimand indtager København og har store planer om udlandet

Restaurantkæden Karma Sushi er vokset markant i først det jyske og senest det københavnske område siden opstarten i 2007. Den iltre og utålmodige iværksætter bag konceptet fyrede i foråret hele sin ledelse, og han står nu selv i spidsen for den kæde, som i de kommende år også skal prøves af i udlandet.

Cateringselskab udvider med kantinesatsning

Cateringselskabet Madkastellet lancerer nu en kantinesatsning med en fleksitar-profil. Til at stå i spidsen for kantinedivisionen har Madkastellet ansat Belinda Herbst fra Meyers Contract Catering.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier