For tre uger siden lancerede 17 initiativtagere heriblandt Salling, Arla, Unilever og Nestlé og organisationerne Stop Spild Af Mad og Fødevarebanken initiativet Danmark mod Madspild, som har taget sigte på at halvere madspildet i 2030.
Ifølge Salling Group er partnerskabet kommet godt fra start. En håndfuld virksomheder har meldt sig ind i initiativet, mens yderligere en gruppe virksomheder kigger på mulighederne for også at tilslutte sig.
"Selv om det er gratis at deltage i Danmark mod Madspild, så har vi i partnerskabet sat barren forholdsvis højt. Det kræver overvejelser og indsigt i egen virksomheds mulighed for måling og rapportering, da en indmeldelse ikke kun indebærer hensigtserklæringer, men at man fra starten konkret forpligter sig til åbenhed og arbejdet mod en halvering af madspildet. Så det er helt fantastisk, at vi allerede nu har nye medlemmer, samt at flere undersøger muligheden for at deltage," udtaler Jonas Schrøder, ansvarlighedsdirektør i Salling Group, i en pressemeddelelse.
Virksomheder, der ønsker at være med i Danmark mod Madspild, skal allerede ved indmeldelse oplyse, hvornår de vil begynde at måle og offentliggøre deres madspild efter en fastlagt standard. Samtidig forpligter de sig til en halvering inden 2030, som er på linje med FN's verdensmål for mindre madspild.
Alle initiativtagere mødtes i sidste uge for at dele viden om den fælles målemetode "Food Loss and Waste Accounting and Reporting Standard". Blandt andet delte Arla og Salling Group erfaringer med, hvordan man beregner madspild.
Ny madspilds-tænketank er under opsejling
Salling Group vil vælge madspildsforpligtede leverandører til
Nye regler gør det lettere at nedbringe madspildet i detail
Fødevaretopmøde afføder tre internationale aftaler
Startups søger igen partnere i Aarhus