Danpo-ejer melder om salgsvækst - overskuddet står bomstille

Den svenske kyllingekødkoncern Scandi Standard melder om salgsvækst, men uændret overskud i andet kvartal.
Scandi Standards danske selskab, Danpo, har investeret i en produktserie under brandet "De Danske Familiegårde". | Foto: PR.
Scandi Standards danske selskab, Danpo, har investeret i en produktserie under brandet "De Danske Familiegårde". | Foto: PR.

Der var ikke noget i vejen med væksten i andet kvartal i den svenske kyllingekødkoncern Scandi Standard, der i Danmark ejer Danpo. Opgjort både samlet og for de enkelte lande - Norge, Sverige, Finland, Danmark og Irland - var der tale om højere salg end i samme kvartal sidste år. Men omsætningsvæksten smittede ikke af på bundlinjen, der stod bomstille.

Scandi Standard-koncernens omsætning nåede i andet kvartal op på 2,3 mia. svenske kroner - en stigning på hele 39 pct. i forhold til samme kvartal året før. Den store stigning skyldes primært et opkøb af et irsk selskab i august sidste år, men der var også stærk organisk vækst og store plusser fra valutakursudviklingen.

Overskuddet efter skat er i andet kvartal opgjort til 33 mio. kr. - fuldstændigt samme tal som i andet kvartal sidste år.

"Selv om jeg er glad for, at vi fortsat styrker vores positioner på hjemmemarkederne, ser jeg yderligere potentiale for at konvertere omsætningsvæksten til overskud. Vi arbejder intenst på at optimere vores præstationer på det aktuelle marked i Sverige og forventer, at investeringerne i Danmark gradvis begynder at kunne betale sig. Det var også tilfredsstillende at se den positive udvikling i Irland og at kunne rapportere om fortsatte indtjeningsforbedringer i Finland. Præstationerne i Norge er et godt eksempel på potentialet i vores forretning," lød den officielle udtalelse fra adm. direktør Leif Bergvall Hansen i kvartalsmeddelelsen.

Om den danske del af forretningen, der består af Danpo, fremgik det af kvartalsmeddelelsen, at nettoomsætningen voksede 10 pct. (3 pct. målt i danske kroner) til 688 mio. svenske kroner. Væksten kom prmært fra detailsalg og ready-to-eat-produkter.

Driftsmarginen er til gengæld mindsket fra 4,5 pct. i andet kvartal sidste år til 3,2 pct. i andet kvartal i år. Det skyldes højere råvarepriser og driftsomkostninger kombineret med investeringer i en ny produktserie under navnet De Danske Familiegårde. Den nye serie er ifølge Scandi Standard-direktøren blevet godt modtaget på markedet, og han forventer, at den vil styrke Danpos position i Danmark.

Fart på forbruget af kylling sender Danpo ud af 2017 med vækst

Irsk opkøb og dyre kyllinger trækker Danpo-ejer op

Ny 2020-strategi sender milliardvirksomheden Danpo mod værdibaseret vækst 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også