FødevareWatch

Fart på forbruget af kylling sender Danpo ud af 2017 med vækst

Den store kyllingeproducent løfter både sin omsætning og bundlinje. Fremgangen i 2017 var hjulpet godt på vej af danskernes og de globale forbrugeres stadigt voksende appetit på kyllingekød.

Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO/ARKIV

Danpo går som ventet frem i det første fulde regnskabsår med Mark Juel Hemmingsen ved roret som adm. direktør.

Omsætningen voksede med mere end 100 mio. kr. til 1,911 mia. kr. i 2017. Årets resultat løftede sig fra det kraftige fald i 2016, og landede sidste år på 46 mio. kr. En fremgang på 24 mio. kr. i forhold til 2016.

Der er dog stadig et stykke op til resultatet fra 2015, der fløj op på 63 mio. kr.

I ledelsesberetningen peges der på et fortsat stigende forbrug af kylling på trods af, at kød- og mejerisektoren generelt kæmper med en voksende tendens mod et øget forbrug af plantebaserede alternativer til klassiske fødevarer som mælk, yoghurt og hakket kød og andre udskæringer.

"Forbruget af kylling udvikler sig fortsat positivt. På trods af et fald i danskernes forbrug af animalsk protein, udviser især kategorien for kølet kylling vækst. På vore eksportmarkeder er det også tydeligt, at efterspørgslen efter kylling er stigende," står der.

Det øgede forbrug er dog et tveægget sværd, da flere aktører begynder at myldre i kyllingekategorien.

"Den gunstige udvikling i forbrug tiltrækker et øget udbud, et udbud som desværre har været så stort i 2017, at det har presset priserne på hjemmemarkedet," står der videre.

I beretningen oplyses det ydermere, at udbruddet af fugleinfluenza i efteråret 2016, stadig satte spor i driften i 2017. Udbruddet fik en række essentielle eksportlande til at lukke ned for import af dansk kylling, det gjaldt eksempelvis Sydkorea og Singapore.

Danpos eksportandel udgør over 50 pct. af selskabets salg.

Mere vækst venter forude

I beretningen fremgår det videre, at Danpo forventer, at væksten fortsætter ind i 2018.

I februar fortalte Mark Juel Hemmingsen, hvordan han som ny direktør i selskabet har forsøgt at dreje virksomheden ind på en kurs i retning af mere dyrevelfærd. Samt en mere energivenlig produktion.

En beslutning, der har krævet både tid og investeringer, hvilket også oplyses i regnskabet.

"Der er gennemført investeringer i maskiner, processer og uddannelse, som støtter virksomhedens strategi om blandt andet bedre energiudnyttelse og mere præcis planlægning."

Han tillagde ved samme lejlighed det nye fokus en stor del af æren for, at selskabet har skabt vækst.

"Med det regnskab, vi kunne præsentere for 2017, er der nok lidt flere i branchen, som tænker, at strategien ikke er så tosset, som den lød. Jeg kan også mærke fra mange af vores samarbejdspartnere og dem i værdikæden, at de er blevet mere åbne over for en mere innovativ adfærd," lød det til FødevareWatch.

Ny 2020-strategi sender milliardvirksomheden Danpo mod værdibaseret vækst

Danpo lancerede som del af 2020-strategien mærket "De Danske Familiegårde," der som fællestræk har en række langsomtvoksende racer, og hvor nogle af kyllingerne udklækkes på den samme gård, hvor de skal tilbringe livet, samt at de er antibiotikafri.

Mark Juel Hemmingsen understregede dengang, at det på sigt er målet, at hele produktionen skal ændres til langsomtvoksende racer.

Foto: PR.
Foto: PR.

"Fremtiden for os er at lave bedre kyllinger. Det er både ud fra en etisk, økonomisk og ansvarlighedsmæssig betragtning. Det vil også gøre det lettere for os at tiltrække nogle attraktive medarbejdere og fastholde dem," sagde han. Han forklarede videre, at det gælder om have en vision, som unge mennesker finder attraktiv at arbejde efter.

Hvad tror du, at der ville ske, hvis I ikke omlagde produktionen?

"På kort sigt, tror jeg ikke, at det ville betyde det helt vilde. Man kunne nok stadigvæk presse lidt mere ud af det daværende koncept, men på lang sigt gør det jo, at vi kan bibeholde arbejdspladser og blive en mere attraktiv arbejdsplads i Danmark," svarede han.

Skal udvikles endnu mere

De Danske Familiegårde opnåede i 2017 en samlet markedsandel på 5 pct., hvilket Mark Juel Hemmingsen anså som værende tilfredsstillende. Der er dog større planer med mærket, fortalte han.

Hidtil har det kostet Danpo "et tocifret millionbeløb" at omlægge dele af produktionen og markedsføre den over for forbrugerne.

"Der bliver jo overinvesteret i al innovation på kort sigt. I 2018 har vi øget vores marketingsbudget markant og ansat ti nye sælgere, men det er jo en investering. Hvis man vil ændre ting, koster det penge. Hidtil vil jeg ikke sige, at det har været en udgift, for vi har jo formået at sælge det også," forklarede han i februar.

Tanken er på endnu længere sigt, at De Danske Familiegårde skal eksporteres, og Danpo havde da også sin egen stand med De Danske Familiegårde på fødevaremessen Anuga 2017 i Køln.

I dag er 10-15 pct. af produktionen omlagt til langsomtvoksende racer. Danpo producerer cirka 50 mio. kyllinger årligt.

Danpo-ejers resultat ramt af fugleinfluenza i Danmark og Sverige

Ny 2020-strategi sender milliardvirksomheden Danpo mod værdibaseret vækst

Pengene fosser ud af dansk slagterikoncern

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier