Det skal være lettere for forbrugerne at navigere i junglen af fødevarer og klimabelastningen, som produktionen af disse har medført. Det mener klimatænketanken Concito.
Det skriver Politiken.
"Jeg er ikke i tvivl om, at der skal en form for mærkning til, hvis vi skal flytte markedet. Du kan som forbruger have en viden og nok så gode intentioner. Men hvis du ikke bliver konfronteret med det ude ved køledisken, så glemmer du det hurtigt igen," siger videnskabelig rådgiver inden for klima, energi og fødevarer i Concito Torben Chrintz til avisen.
Tænketanken foreslår konkret at indføre en mærkningsmodel, hvor man eksempelvis med trafiklys markerer med rødt, gult og grønt, om en vare er meget, middel eller mindre belastende for klimaet.
Landbrug og Fødevarer er ikke helt afvisende over for idéen, men organisationen har en række forbehold. Miljøchef Anette Christiansen siger til Politiken, at varernes ernæringsværdi er nødt til at indgå, når man skal vurdere fødevarernes belastning for at få et mere komplet billede.
Karen Hækkerup afviser kød som et problem i jagt på verdensmål
Carlsberg-formand tror på genbrug som nyt milliardeventyr
Landbruget får en nøglerolle i kommende klimaplan