Chr. Hansens division for naturlige farvestoffer kan ikke følge med de to øvrige forretningsben. Og det har givet spekulationer i markedet om, hvorvidt divisionen ikke er moden til at blive solgt fra.
Men det afviser Søren Westh Lonning, finansdirektør i Chr. Hansen.
"Vi har ikke planer om at sælge Naturlige Farver. Vi synes stadigvæk, at det er en god forretning, siger finansdirektøren.
Den organiske vækst i divisionen var i tredje kvartal 6 pct., mod en organisk vækst på henholdsvis 11 og 7 pct. i Cultures & Enzymes og Health & Nutrition.
"Vi kan se, at der er bedre takter i divisionen i tredje kvartal end i de tidligere, og pilen peger op. Vi har nogle udfordringer – der er god gang i Europa og Asien – men det halter lidt i Nordamerika og Latinamerika," siger Søren Westh Lonning.
"Vi ved, at der er et stort potentiale for naturlige farvestoffer i Nordamerika, da de har brugt kemiske farvestoffer meget. Problemet er dog lige nu, at tendensen går fra farvede yoghurter til de hvide, da der er en opfattelse af, at der er mere sukker i de farvede," siger finansdirektøren.
I Latinamerika har Chr. Hansen valgt at sætte priserne på produkterne op – og det har fået nogle kunder til at trække sig for at finde andre leverandører:
"Prisen, som vi tog i Latinamerika, var ikke attraktiv nok, hvis vi skal være der på den lange bane. Så vi har sat vores priser op – og det betyder, at nogle af vores kunder har valgt os fra," siger Søren Westh Lonning.
Chr Hansen: Kulturdivision skuffer på både top og bund
Chr Hansen udbetaler 782 mio kr i udbytte
Dansk ingredienskæmpe vokser med ni pct
Nyt direktionsmedlem udpeget i Chr Hansen