FødevareWatch

Chr Hansen: Kulturdivision skuffer på både top og bund

Chr. Hansens største division, Food Cultures & Enzymes, leverede under analytikernes forventninger i regnskabsårets tredje kvartal.

Chr. Hansens største division, Food Cultures & Enzymes, opnåede i tredje kvartal af 2017/18 en omsætning på 165,9 mio. euro og et primært driftsresultat (EBIT) før særlige poster på 57,5 mio. euro.

Divisionen, som blandt andet sælger enzymer og kulturer til mejeriindustrien, klarede sig dermed dårligere end ventet, da analytikerne ifølge Ritzau Estimates havde regnet med en omsætning på 168,9 mio. euro og et primært driftsresultat på 59,9 mio. euro.

Omsætningen i Food Cultures & Enzymes voksede fra 162,0 mio. euro i samme kvartal sidste regnskabsår, hvor divisionens driftsoverskud lød på 56,8 mio. euro.

EBIT-marginen i kulturdivisionen endte i kvartalet på 57,5 pct. Der var ventet en margin på 59,9 pct. blandt analytikerne. I samme periode for et år siden var overskudsgraden på 56,8 pct.

Organisk var divisionens vækst på 11 pct. i kvartalet mod forventningen om 10,0 pct. i tredje kvartal 2017/18 og en organisk vækst på 10,0 pct. i kvartalet 2016/17.

"Den organiske vækst var primært drevet af stærkt vækst i ost, fermenteret mælk, enzymer og kødkulturer," skriver Chr. Hansen i regnskabet .

Bioprotection hører også under her - et område, der ventes meget af og som i kvartalet leverede en organisk vækst på 37 pct.

Bioprotection er et område, hvor naturen bruges til at løse problemer i forhold til fødevarer som naturligt forekommende bakterier, der kan reducere brugen af kemiske præservativer. Bioprotection ventes at bidrage med 200 mio. euro til forretningen i 2025.

 

Mere fra FødevareWatch

Dansk Dr Oetker-chef stiger i graderne

Efter fire år med ansvar for Storbritannien og Irland rykker Georg Heerdegen Parsbo fra nytår op i hierarkiet og ind i toppen af det tyske hovedkontor i Dr. Oetker.

Meyers har fået data på menuen for at holde på kunderne

Fødevarekoncernen har over de sidste to år arbejdet på digitale løsninger, der giver mere viden om, hvor mange der bestiller maden og om de kan lide den. "Det er en helt ny virkelighed for os og åbner for aftaler lang tid i forvejen med grossisterne," siger Meyers kommercielle direktør.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier