Danske mærkevareproducenter af føde- og drikkevarer bliver svindlet med i udlandet, og det koster producenterne dyrt. Risikoen for at blive opdaget er lille, og det samme gælder straffen. Dertil gør den teknologi, der i dag er til rådighed, at det er nemmere at kopiere mærkevarerne.
Det skriver Danske Handelsblad, der også oplyser, at er det ved at ændre sig, fordi producenterne nu får hjælp gennem en øget indsats fra Bagmandspolitiet. Chefkonsulent fra Dansk Industri Lars Holm Nielsen er tilfreds med resultatet:
"Det er et ønske, vi har haft i mange år. I efteråret kom vi igennem til politikerne med vores ønske, og regeringen samlede et flertal, der blev enige om at nedsætte en specialenhed. Den har to-tre anklagere og fem-seks efterforskere. Det ser ud til, at det er vejen frem. Man har gjort det samme i mange andre lande. Det er noget, virksomhederne tager godt imod, og nu siger flere virksomheder, at de kan begynde at anmelde tilfælde af piratkopiering – det har de aldrig gjort før", siger Lars Holm Nielsen til mediet.
Chefkonsulenten oplyser, at Dansk Industri lige nu arbejder på at udvikle en standardiseret løsning på europæisk plan til at spore varerne, fremgår det.
Rapport: Kopivin og piratsprut koster EU over 22 milliarder årligt
Fusk: Grisekød dyppet i kemikalier giver røde bøffer
Stor test afslører massiv madsvindel i Europa
Kinesisk kopi-vodka skader store brands