Arlas økologisalg vokser til over 5 mia kr

Arla cementerede i 2017 sin position som verdens største producent af økologiske mejerivarer. Salget af økologi voksede til 5,2 mia. kr., og mejerikoncernen venter tocifrede årlige vækstrater de næste tre år.
Arlas andelshavere producerer mere økologisk mælk end nogensinde før. Mejerigigantens salg af økologiske varer er steget til over 5 mia. kr., og væksten ventes at fortsætte de kommende år. På billedet ses koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen.
Arlas andelshavere producerer mere økologisk mælk end nogensinde før. Mejerigigantens salg af økologiske varer er steget til over 5 mia. kr., og væksten ventes at fortsætte de kommende år. På billedet ses koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen.
AF LARS ATTRUP

Arlas salg af økologiske mejerivarer voksede i 2017 til det højeste niveau nogensinde. Høje vækstrater i eksporten til en række markeder fik mejerikoncernens samlede økologisalg til at stige 7 pct. til 5,2 mia. kr.

De mest ekstreme vækstrater er set i eksporten til Kina. Arla har øget det samlede salg til dette marked med 80 pct. i 2017, og en stor del af denne fremgang er drevet af et stigende salg af økologisk mælkepulver til børn.

Det er dog fortsat de store nærmarkeder i Europa, der trækker langt størstedelen af Arlas økologiske salg, og disse markeder udviser også høje vækstrater.

"I Tyskland er vores salg af økologisk mælk under Arla-varemærket vokset 9 pct. I Holland er vi gået 15 pct. frem. Ambitionen er, at vores salg af økologiske mærkevarer i Europa skal udvise tocifrede årlige vækstrater de kommende tre år," fortæller koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen, Arla Foods.

Udgangspunktet for disse vækstambitioner er et 2017-salg af økologiske mærkevarer på 2,6 mia. kr. i Europa. Derudover har Arla et betydeligt salg af økologiske mejeriprodukter i de europæiske detailkæders egne mærker.

Peter Giørtz-Carlsen er allerede klar med den plan, som skal sætte endnu mere fart på salget af økologiske varer de kommende år. Hidtil har det kun været i Danmark og Sverige, at Arla har markedsført et fuldt sortiment af økologiske mejerivarer. På de øvrige europæiske markeder har der været tale om et langt smallere sortiment. Det bliver der lavet om på nu.

"Vi går nu i gang med at rulle et fuldt økologisk sortiment ud på en række af vores vigtigste europæiske markeder. Samtidig sætter vi endnu mere fart på produktudviklingen. Alene i år sender vi 30 nye økologiske mejerivarer ud på markederne i Europa," fortæller Peter Giørtz-Carlsen.

Uhyre vigtigt

På det danske marked har Arla netop lanceret en økologisk minimælk på dåse. Mælken er tilsat rørsukker og sælges i forskellige smagsvarianter. Sortimentet vil gradvist blive rullet ud i flere europæiske markeder. Arla har blandt andet fokus på at øge salget af økologi i lande som Tyskland, Holland og Storbritannien. I Storbritannien har Arla netop accelereret salget af økologi yderligere ved at opkøbe et britisk økomejeri inklusive en række stærke varemærker.

"Samlet set falder salget af mejerivarer i Europa med omkring 1 pct. om året, mens salget af økologiske mejerivarer stiger 5 pct. Det er uhyre vigtigt, at vi minimum får vores andel af den vækst og helst mere. I lande som Tyskland vinder vi markedsandele på økologi, og det skal gerne fortsætte," siger Peter Giørtz-Carlsen.

Arla er også i gang med at øge salget af økologiske varer på en række fjerne markeder i blandt andet Mellemøsten og Asien. Mejerikoncernens andelshavere har de seneste år øget produktionen af økologisk mælk med flere hundrede millioner liter. Det er al denne mælk, der driver væksten i Arlas eksport af økologiske mejerivarer.

Arla har et strategisk mål om at øge salget af økologiske varer til omkring 7,5 mia. kr. i 2020.

Arla køber britisk mejeri for at styrke øko-salget

Økologisk gennembrud skal give Arla ny fremgang i Mellemøsten

Arla tæt på kæmpe gennembrud i Kina

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også