Unge og ældre fravælger oftest kød

25 pct. af danskerne spiser måltider uden kød mindst en gang om ugen. Ideen om, at mænd ikke kan undvære kød, holder ikke længere, vurderer direktør i analysefirmaet bag undersøgelsen.
Foto: Martin Lehmann.
Foto: Martin Lehmann.

Hvem vælger oftest at spise et måltid uden en saftig bøf eller en krydret kødsovs?

Det besluttede analysefirmaet Quantic sig for at undersøge, og resultatet overraskede Daniel Soren, adm. direktør og partner i Quantic:

"Det er ikke de bekymrede og miljøbevidste unge, der oftest vælger kød fra. Det er de, som er 60 år gamle eller ældre. Nogle ældre vælger kød fra pga. af prisen, og andre fordi det opleves som tungt for fordøjelsen. Selvom det ikke fremgår af tallene, tror jeg dog, at de fleste vegetarer er et godt stykke under 50 år," siger han til FødevareWatch.

Mens 37 pct. af dem, der vælger kød fra på ugentligt basis, er over 60 år, er den mest kødglade aldersgruppe mellem 30 og 39 år. Blot 11 pct. af dem, der vælger kød fra er i denne aldersgruppe.

Quantic interviewer løbende 4.000 danske husstande om deres præferencer i forhold til specifikke fødevarekategorier, særlige indkøbsparametre og supermarkedspræferencer. Sammensætningen af de interviewede personer er repræsentativ for Danmarks samlede befolkning.

Det er dog første gang, at analysevirksomheden undersøger danskernes fravalg af kød. Daniel Soren fortæller, at analysen har fået ham til at tro på, at vegetarer i den kommende tid kommer til at blive inddelt i mindre grupperinger.

"Det er meget forskelligt, hvad folk opfatter som det at være vegetar. Vi er på et meget tidligt stadie i forhold til det her. I de kommende år kommer der til at ske mange spændende ting. Der kan komme underniveauer af det at være vegetar med forskellige mærkningsordninger. Lige nu er der ikke nogle objektive mærkninger, som der er i f.eks. statens økologimærke."

Statsligt vegetarmærke på vej?

Daniel Soren peger på, at i takt med at flere og flere fravælger kød helt eller delvist, bliver der et øget behov for at skilte tydeligt med produkters indhold.

"Folk køber produkter uden kød af mange forskellige grunde. Der kan være fem-seks forskellige grunde til, at folk køber et produkt, og det er faktisk dem, der er de vigtige for producenterne at kende. Jeg tror, der de næste par år kommer en øget forfining, men om den kommer gennem regulering eller fra producenterne, ved jeg ikke, men jeg vil skyde på, at det bliver producenterne, der går forrest," vurderer han.

Han fortæller, at nogle fravælger kød pga. sundhed, mens det for andre handler om dyrevelfærd og for tredje er det klimaets hensyn, der er afgørende. Det kan medføre helt nye mærkningsordninger, vurderer Daniel Soren.

"For de ideologiske kan det være meget vigtigt, om der er animalsk fedt i produkter. For miljøbevidste og sundhedsbevidste er det andre parametre, der er afgørende, og derfor tror jeg, at der inden længe kommer nye mærker, der kan være med til at guide forbrugerne endnu mere."

Vedblivende potentiale

Analysen læner sig op af en forbrugerundersøgelse, som analysefirmaet Aim Create for nyligt har foretaget.

Den viste, at knap en tredjedel af danskerne lever efter en vegetarisk diæt i en eller anden form, mens langt størstedelen, 20 pct., har indført en til to dage om ugen, hvor man spiser kødfrit. Tilsvarende er det kun 4 pct., som er deciderede vegetarer.

Ifølge Jesper Mortensen, adm. direktør og partner i Aim Create, findes der et stort potentiale i gruppen af kødfri forbrugere, som han forudser, vil vokse. 

"Vi forventer faktisk en vækst både blandt vegetarer og personer, der spiser kødfrit et par gange om ugen. Specielt andelen af personer, som delvist spiser kødfrit, forventer vi, vil stige de kommende år," siger Jesper Mortensen.

"Det er ikke bare en tendens, som forsvinder igen. Vi ser et klart potentiale for, at gruppen vokser. 20 pct. er allerede en stor andel af befolkningen, men vi forventer faktisk, at det vil stige yderligere," siger direktøren.

Baggrunden for direktørens positive forventninger til markedet skal findes i, at det ikke kun er det, han kalder "first mover-segmentet", som har taget den delvist kødfri livsstil til sig.

Regeringen siger nej til millionpulje til vegetar-mad

Analyse: Vedblivende potentiale i kødfri forbrugere

Veganertendensen fik sit gennembrud i 2017

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også