Unilever truer med at skære i reklamebudgettet til store internetplatforme som Google og Facebook, hvis teknologigiganterne bidrager til at "skabe splittelse", kultivere had og ikke formår at beskytte børn.
Det skriver Financial Times.
"Som en af verdens største annoncører kan vi ikke være tilstede i et miljø, hvor vores forbrugere ikke har tillid, til det de ser online," siger Keith Weed, Unilevers marketingsdirektør, til Financial Times.
Unilever, der blandt andet står bag sæben Dove og Hellmans mayonnaise, brugte 7,7 mia. dollar på marketing i 2017. Siden selskabet afviste et købstilbud fra Kraft Heinz, har Unilever forsøgt at nedbringe udgifterne til marketing markant.
I dag har Unilever halveret sine samarbejder med kreative bureauer, der udvikler reklame og kampagner til digitale medier.
"Forbrugere er ligeglade med verifikationer fra tredje parter. De er dog ikke ligeglade med bedrageri, falske nyheder og russisk indflydelse," siger Keith Weed ifølge avisen.
Unilever er ikke alene i kampen mod teknologigiganter, der ikke sorterer i indhold online. Procter & Gamble, der som det eneste selskab overgår Unilevers reklamebudget, er kommet med lignende trusler. Sidste år meddelte Procter & Gamble, at selskabet vil skære 100 mio. dollar i digital marketing.
Google bringer burritos ud i bushen med droner
International fremtidsforsker: Bæredygtighed og data er vejen frem