FødevareWatch

Unilever vil tvinge Google og Facebook til at tage ansvar

Det store fødevarekonglomerat Unilever brugte 7,7 mia. dollar på marketing i 2017. Nu vil selskabet skære ned i annonceringen på eksempelvis Google og Facebook, hvis internetplatformene ikke ændrer kurs.

PR/Facebook

Unilever truer med at skære i reklamebudgettet til store internetplatforme som Google og Facebook, hvis teknologigiganterne bidrager til at "skabe splittelse", kultivere had og ikke formår at beskytte børn.

Det skriver Financial Times.

"Som en af verdens største annoncører kan vi ikke være tilstede i et miljø, hvor vores forbrugere ikke har tillid, til det de ser online," siger Keith Weed, Unilevers marketingsdirektør, til Financial Times.

Unilever, der blandt andet står bag sæben Dove og Hellmans mayonnaise, brugte 7,7 mia. dollar på marketing i 2017. Siden selskabet afviste et købstilbud fra Kraft Heinz, har Unilever forsøgt at nedbringe udgifterne til marketing markant.

I dag har Unilever halveret sine samarbejder med kreative bureauer, der udvikler reklame og kampagner til digitale medier.

"Forbrugere er ligeglade med verifikationer fra tredje parter. De er dog ikke ligeglade med bedrageri, falske nyheder og russisk indflydelse," siger Keith Weed ifølge avisen.

Unilever er ikke alene i kampen mod teknologigiganter, der ikke sorterer i indhold online. Procter & Gamble, der som det eneste selskab overgår Unilevers reklamebudget, er kommet med lignende trusler. Sidste år meddelte Procter & Gamble, at selskabet vil skære 100 mio. dollar i digital marketing.

Google bringer burritos ud i bushen med droner

International fremtidsforsker: Bæredygtighed og data er vejen frem

Forsiden lige nu

Her er de danske producenter bag Michelin-stjernerne

Det er ikke kun de mange kokke og restauranter, som skal sole sig i succesen fra Michelin-guiden, der mandag uddeler årets stjerner i Norden. På et nyt landkort får restaurantgæsterne mulighed for at se, hvilke producenter og leverandører, der har dyrket lilla blomkål og lavet kødet i lammetataren.

Udsigt til rekordproduktion af danske grise

Landmændenes produktion af smågrise ventes i år at stige til næsten 33 mio. - det højeste niveau nogensinde. En stor del af smågrisene eksporteres, men efter mange års fald er der også udsigt til svag vækst i slagtningerne i Danmark.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier