Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, klarede sig en del bedre end ventet i tredje kvartal af 2017.
På et telepressemøde efter regnskabet konstaterede koncernchefen i Carlsberg, Cees 't Hart, at det er lykkes for Carlsberg at vende udviklingen i markedsandel på markedet i løbet af kvartalet.
Samlet for tredje kvartal falder markedsandelen dog fortsat, men den når bunden i juni.
"Konkurrencen i Rusland er fortsat hård og ikke mindsket siden andet kvartal," siger han. Han fremhæver også, at Carlsberg har fået en større forståelse for markedet for plastikflasker, PET-flasker, der blev ramt af forbud mod flasker større end 1,5 liter fra 1. januar.
"Nu ser det ud til, at markedet er delt i to segmenter og det har vi fået en større forståelse for og vil udnytte," forklarer han.
Carlsberg har mistet et salg på 17 pct. i mængder i Rusland, men positivt pris/miks på 10 pct.point kompenserer noget, oplyste koncernchefen.
Carlsberg prispolitik på PET-området står ikke over for at blive ændret.
"Vi fastholder priserne," fastslår han.
Østeuropa-regionen kom ud af kvartalet med en omsætning på 3124 mio. kr. mod en forventning om 3039 mio. kr. ifølge estimater fra Ritzau Estimates. I samme kvartal af 2016 var omsætningen 3148 mio. kr.
Carlsberg trodser omsætningsfald med værdifokus
Cees 't Hart: Effektiviseringprogram leverer 60 pct i 2017
Sydbank: Samlet set pil op for regnskabet fra Carlsberg