Carlsberg-boss: Vi ser de første positive tegn af ny strategi

Den øverste direktør i Carlsberg ser de første tegn på, at strategien Sail '22 virker, men endnu er det for tidligt at kalde den en succes, siger han.
Foto: Presse/FrieslandCampina
Foto: Presse/FrieslandCampina
AF RITZAU FINANS

Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, er ganske tilfreds med udviklingen i første halvår. Det gælder ikke mindst, at de første positive tegn af strategiplanen, Sail '22, så småt viser sig.

Det siger han til Ritzau Finans efter bryggeriets regnskab for første halvår, der er offentliggjort onsdag.

"Vi ser de første tegn på, at Sail '22 virker, men det er for tidligt at kalde den en succes," siger han.

Specielt fremhæver han væksten i halvåret indenfor fad- og specialøl, hjulpet af Grimbergen og samarbejdet med Brooklyn, men også en pæn vækst af ikke-alkoholisk øl i Vesteuropa.

At der samtidig har været et stærkt cash flow og en fortsat reduktion af den rentebærende gæld i forhold til driften, er også blandt de positive faktorer, han fremhæver.

Reduktionen af gælden til 1,57 af nettogæld i forhold til EBITDA giver finansiel manøvrefrihed.

Der skal investeres yderligere.

"Vi vil fortsat investere i vækst i overensstemmelse med Sail '22," siger Cees 't Hart, der også nævner fokus på Vietnam, Kina og Indien.

"Vi ser gerne opkøb af flere aktier i vietnamesiske Habeco, som vi ejer 17 pct. af, som det næste step i Vietnam. Vi er en strategisk partner i Habeco, så vi har mulighed for at afvise en potentiel anden køber," siger han.

Cees 't Hart oplyser, at der har været flere frugtbare samtaler med de statslige ejere af Habeco, men det er for tidligt at sige noget om tiden, der går frem til en afklaring.

Der skal også vokses på markederne i Kina og Indien, men lige nu har bryggeriet med topchefens ord " hænderne fulde med at implementere Sail '22".

Ud over eksisterende regioner skal der også vokses i store byer. Det er et tiltag, Carlsberg lancerede sidste år.

"Det er for tidligt at udtale sig om det endnu, men næste år ved samme tid tror jeg, at vi kan," siger topchefen.

I øjeblikket opererer Carlsberg i to storbyer og prøver konceptet af, og når der om et år kommer mere nyt, vil man være i alt fire byer.

Da Carlsberg lancerede storbystrategien, blev det begrundet således:

"Gennem en målrettet tilgang vil vi udnytte den globale urbaniseringstrend. Vi vil søge at opbygge rentable forretninger i storbyer både i vores eksisterende og i nye geografiske områder ved anvendelse af få aktiver og med fokus på vores premium-sortiment," konstateres det.

Satsningen er begrundet i, at 70 pct. af verdens befolkning i 2050 vil leve i storbyer mod 55 pct. i dag, og at forbruget af øl i storbyerne er 30 pct. højere end udenfor.

Der er plads til at vokse, da 30 af de 50 største byer i dag er uden Carlsbergs tilstedeværelse i dag, vurderer bryggeriet.

En af fordelene ved den strategi er, at det er en såkaldt asset-light-model - det kræver ikke større investeringer.

Nykredit: Hæver Carlsberg-anbefaling trods skønhedspletter i regnskab Carlsberg falder til bunds i C20 trods overraskende høj indtjening

Fortsat intet nyt om Carlsbergs overtagelse af Habeco-andel

Carlsberg-chef: Ikke tilfreds med volumennedgang

Heine Dalsgaard: Modvind i andet halvår betyder fastholdelse af forventninger til 2017

Sydbank om Carlsberg-regnskab: Skuffende top - overraskende bund giver kursplus

Carlsberg-boss: Skubber ekstra på strategiplan efter stærkt halvår

Besparelser og dyre øl gav stærk indtjening hos Carlsberg

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også