Danskere vil have rosé hele året

Fra at have været et billig, køligt sommeralternativ indtager roséen nu sortimenter og vinglas hele året. Det er udvikling, der har taget fart i de seneste tre år, hedder det.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Af mange har den været anset som værende en sjov bastard, som har ligget der midt mellem den kølige hvidvin og den kraftige rødvin. Men i dag har rosévinen fået sin helt egen store skare af tilhængere, der ikke længere kun mener, at den hører til i skyggen på sommerferien.

Over de seneste tre år er rosévin som kategori hvert år vokset med 25 pct. i Coop, skriver Politiken. Selvom juli stadig anses som værende "kongemåneden, når det kommer til salget af både dyre og billige rosé-varianter, så er den lyserøde drik i dag en vare, som stryger over disken hele året.

"Før i tiden skulle vi vinhandlere passe på med vores indkøb af rosé og sørge for at få udsolgt hen over sommeren, for vi fik dem ikke solgt om vinteren. I dag sælger vi rosé hele året rundt," siger Ole Paustian, adm. diretør i Taster Wine, til Politiken.

I sidste måned viste tal fra analysehuset Nielsen, at rosé-kategorien i USA over det seneste år er steget med 53 pct. i værdi. Dermed løber den meget hurtigt fra den samlede vinkategori, som i samme periode kun er steget med fire pct. Rosé udgør med ca. halvanden pct. dog stadig kun en meget lille del af det samlede vinmarked.

Roséen vokser fra det amerikanske vinmarked

Kendt vinmand: "Havde du spurgt mig for 25 år siden havde jeg ikke troet på det"

Eksotiske eksportmarkeder krydrer stor vinkoncern

Millioninvestering skal føre Skjold Burne frem på det digitale vinmarked

Flamboyant milliardarving investerer massivt i rosé- og vodkaeventyr

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også