FødevareWatch

Sydbank: Carlsbergstrategi med fokus på indtjening viser sit værd

Salget går tilbage i flere af bryggeriets forretningsregioner, men tilgengæld er Carlsberg blevet bedre til at tjene penge på salget, lyder det fra analytiker.

Foto: Imaginechina via AP

Carlsberg er blevet bedre til at sælge øl, hvor indtjeningen er god, og dermed lever bryggekæmpen op til den strategi, som er lagt af den forholdsvis nye topchef, Cees 't Hart.

Sådan lyder vurderingen fra Morten Imsgard, der er aktieanalytiker i Sydbank, efter at Carlsberg onsdag morgen er kommet med regnskab for 2016.

"Carlsberg er blevet bedre til at tjene penge. Det er et klart udtryk for Carlsbergs nye strategi, der ikke bare handler om at øge salget, men derimod at finde de rigtige mærker, hvor der er bedst indtjening. Carlsberg kan selvfølgelig ikke bare tåle at tabe alt for meget salg på gulvet, men det virker til, at det er meget kontrolleret," siger Morten Imsgard.

Salget lød i andet halvår på 31,37 mia. kr., hvilket var en smule under forventningerne, som lød på et salg på 31,94 mia. kr. Det er et fald på 1,58 mia. kr. over et år.

Trods dykket på toplinjen faldt indtjeningen dog kun cirka 80 mio. kr. i halvåret til 4797 mio. kr., hvilket var 83 mio. kr. under det ventede.

For 2017 venter Carlsberg en midt-encifret vækst i driftsoverskuddet, EBIT, hvilket er nogenlunde på linje med markedets forventninger.

Morten Imsgard vurderer, at aktien skal en smule op på regnskabet.

"Der er ikke de store overraskelser, men Carlsberg får vist, at man følger strategien. Det er et vigtigt signal at sende til at investorerne, at bryggeriet har meget stor fokus på kun at sælge produkter, hvor der er en indtjening at hente," siger Morten Imsgard.

Carlsberg skuffer på bundlinjen

Mindre salg hiver Carlsberg resultat ned

Analytikere om Carlsberg: Rusland på vej mod bedring

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier