FødevareWatch

Carlsberg på rette vej trods mindre salg

Salget blev mindre i Carlsbergs vigtigste forretningsregion Vesteuropa samt i Asien, der er bryggerigigantens næststørste forretningsregion.  Det giver samlet et lidt svagere resultat end ventet af analytikerne.

Foto: Carlsberg/ PR

Opdateret kl. 08:05.

Verdens tredjestørste bryggeri efter fusionen mellem AB Inbev og SABMiller, Carlsberg, leverer fornuftigt, selvom regnskabet er lidt skuffende på nogle resultatposter.

Carlsberg nåede i andet halvår 2016 en koncernomsætning på 31.371 mio. kr. mod ventet 31.943 mio. kr. og 32.952 mio. kr. i samme halvår året før. For hele året blev omsætningen 62.614 mio. kr. mod ventet 63.185 mio. kr. og 65.354 mio. kr. året før.

Salget af øl målt i mængder faldt organisk 3 pct. mod en forventning om minus 1,6 pct. Den organiske vækst i nettoomsætningen blev opgjort til 0 pct. mod ventet minus 3,1 pct. og en vækst på 1 pct. i året før.

Driftsoverskuddet (EBIT) før særlige poster endte på 4797 mio. kr. mod ventet 4888 mio. kr. og 4874 mio. kr. i andet halvår 2015. For helåret var den samme post 8245 mio. kr. mod ventet 8328 mio. kr. og 8457 mio. kr. i 2015.

Der var markant bedring i overskuddet før skat for helåret, men det skyldes, at 2015 var påvirket af massive nedskrivninger. Overskuddet før skat endte på 7249 mio. kr., mens der var ventet et overskud for hele 2016 på 7411 mio. kr. I 2015 belastede nedskrivninger på 8,5 mia. kr. posten. De skyldtes initiativer i forbindelse med "Funding the Journey", der blandt andet finansierer Carlsbergs strategi "Sail 2022" og den forværrede makroøkonomiske situation i Rusland.

Af de samlede nedskrivninger og restruktureringsomkostninger på 8,5 mia. kr. var der nedskrivninger på 4 mia. kr. i relation til Baltika-varemærket i Rusland og på 2,8 mia. kr. i relation til Eastern Assets i Kina.

Aktionærerne fik et nettooverskud i 2016 på 4486 mio. kr. mod ventet 4586 mio. kr. I 2015 var der et underskud på knap 3 mia. kr.

Bedre indtjening i Vesteuropa

Carlsberg solgte i årets andet halvår mindre øl i bryggeriets modne, men indtjenings- og omsætningsmæssigt klart største region, Vesteuropa.

Resultatet af primær drift på disse breddegrader var også lavere end ventet af analytikerne.

Det viser regnskabet fra bryggerigiganten for andet halvår af 2016.

Omsætningen i regionen nåede 18.837 mio. kr. mod ventet 19.157 mio. kr. ifølge analytikerestimater indsamlet af Ritzau Estimates. I andet halvår 2015 var omsætningen 20.128 mio. kr.

Resultatet af den primære drift i regionen blev på 3083 mio. kr. mod ventet 3140 mio. kr. I samme periode året før var driftsoverskuddet 3170 mio. kr.

Salget af øl blev på 24,2 mio. hektoliter mod 25,6 mio. hektoliter i samme halvår af 2015.

Omsætningen faldt 1 pct. på organisk basis, fortæller Carlsberg, på baggrund af 2 pct. fald i volumen men en stigning på 2 pct. i pris/miks.

Regionen dækker Vesteuropa, Skandinavien, Italien og Portugal, samt Balkanlandene, Polen og de tre baltiske lande.

Østeuropa skuffer salgsmæssigt

Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, klarede sig lidt værre end ventet i andet halvår af 2016 målt på omsætningen. Samtidig taber bryggeriet markedsandele i Rusland.

Østeuropa-divisionen kom ud af halvåret med en omsætning på 5482 mio. kr. mod ventet 5584 mio. kr. ifølge estimater fra Ritzau Estimates. I samme halvår af 2015 var omsætningen 5407 mio. kr.

Resultatet af den primære drift for divisionen landede på 1081 mio. kr. mod ventet 1091 mio. kr. I andet halvår 2015 var overskuddet på denne post 1078 mio. kr.

Få adgang til alle FødevareWatch-nyheder – HER!

"Samlet set fortsætter de østeuropæiske ølmarkeder med at være negativt påvirket af det makroøkonomiske miljø, selv om store dele af regionen nød godt af varmt vejr i begyndelsen af andet halvår," skriver Carlsberg i regnskabet.

Markedsandelen var i andet halvår i Rusland faldet med 30 basispoint eller 3 pct.point til 34,5 pct., viser en opgørelse fra Nielsen Retail Audit ifølge Carlsberg. Der er fortsat et stykke op til tidligere højder på lige over 40 pct.

På årsbasis faldt det russiske ølmarked med estimeret 1-2 pct. i 2016 og estimeret 4 pct. i fjerde kvartal. Varmt vejr sørgede for et godt tredje kvartal.

"Selv om makroøkonomiske indikatorer er begyndt at vise tegn på bedring i 2016, er markedet fortsat påvirket af de fortsatte makroøkonomiske udfordringer i landet, skriver Carlsberg om det vigtige russiske marked."

Region Østeuropa dækker Rusland, Ukraine, Usbekistan og Hviderusland

Asien tjener mere trods lavere salg

Carlsberg havde i andet halvår af 2016 mindre omsætning i bryggeriets næststørste region - Asien - end ventet af analytikerne, men til gengæld er indtjeningen højere, da der bliver solgt flere af de dyrere øl.

Omsætningen nåede i andet halvår 7027 mio. kr. mod ventet 7108 mio. kr. ifølge estimater, som analytikere har leveret til Ritzau Estimates. I andet halvår i 2015 var omsætningen 7391 mio. kr.

"Det stærke produktmiks var et resultat af vækst i vores premium-mærker, skriver Carlsberg i regnskabet, hvor det også peger på, at det har mindsket salget af billige produkter i Kina."

Resultatet af primær drift før særlige poster i regionen blev på 1474 mio. kr. mod ventet 1441 mio. kr. I samme periode i 2015 landede Carlsberg 1468 mio. kr. i Asien-regionen.

Salget af øl blev på 17,1 mio. hektoliter mod 18 mio. hektoliter i samme halvår i 2015.

Vækst for 2017

For 2017 venter Carlsberg en midt-encifret vækst i det organiske driftsresultat (EBIT) i forhold til niveauet realiseret i 2016.

Valuta ventes at påvirke resultatet positivt med 350 mio. kr. baseret på valutakurserne 6. februar

Carlsberg: Russisk ølsalg viser forsat svag udvikling

Verdens største bryggeri går i Carlsbergs fodspor - hiver grundlægger op af hatten

Tusindvis af barer i Sverige kan løbe tør for Carlsberg 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier