Status på det danske kaffemarked

FødevareWatch har i oktober taget temperaturen på det danske kaffemarked, hvor flere producenter satser på økologi og andre fremadstormende tendenser.
Foto: NIELS HOUGAARD, jp
Foto: NIELS HOUGAARD, jp

Oktober har været en måned, hvor FødevareWatch har haft et særligt fokus på kaffe. På månedens første hverdag kom det frem, at den danske detailhandel fortsætter med at sælge mere og mere økologisk kaffe. Hele 19 pct. har væksten været det seneste år, viste nye tal fra Danmarks Statistik.

Salg af økologisk kaffe tager syvmileskridt

Forbrugernes stigende efterspørgsel på økologisk kaffe kan mærkes hos producenterne. Ikke mindst hos Gevalia og Cafe Noirs moderselskab, JDE-Professional, der har sagt farvel til det kendte brand Merrild og nu har fået røde Ø'er i øjnene.

JDE-Kaffe æder andele i stagneret marked

Gevalia og Cafe Noirs moder satser massivt på økologi

Også hos Peter Larsen nyder de godt nyder de godt af økologibølgen. Men selskabet har også sat spot på en anden interessant forbrugertendens: Iskaffe.

Iskold kaffe er blevet brandvarmt hos Peter Larsen

Peter Larsen Kaffe nyder godt af boom i salg af økokaffe

Ikke alt er dog fryd og gammen for økologerne. Såkaldt kafferust giver kaffebønder store udfordringer og medfører, at råvarepriserne på især økokaffe fortsætter opad. Det fortalte BKI's direktør til FødevareWatch.

Rusten kaffe presser prisen på økologisk kaffe

Hos Merrild, der er blevet en del af den italienske kaffegigant Lavazza, har man gjort sig klar til igen at vinde markedsandele.

Merrild er klar til at generobre kaffemarkedet med dets italienske ejer

Det er ikke kun kaffebønnerne, der er under udvikling. Den københavnsk kaffekæde The Coffee Collective vil unedbrydelige to-go kaffekopper til livs, og har derfor opfundet et nyt cirkulært kopsystem med genanvendelige kopper.

Dansk kaffekæde vil revolutionere kaffekopsystemet

Der er altså stor konkurrence om danskernes kaffetrang. Det kan også mærkes i detailhandlen, hvor kaffe ofte er på tilbud for at tiltrække kunder. Ikke alle er dog glade for det prispres.

Kaffevirksomheder er trætte af prispres i detailhandlen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også