Grimme grøntsager er essensen i nyt juice-brand

Det amerikanske juiceselskab Misfit Juice har lavet en forretning ud af at bruge de millioner af grøntsager, som smides ud, fordi de er for grimme til at blive solgt i supermarkederne.

Grøntsagsproducenterne i USA smider hvert år millioner af grøntsager ud, laver dem om til dyrefoder og andre affaldsprodukter, fordi de ifølge supermarkederne er for grimme til at blive solgt til kundenre.

Det udnytter det amerikanske juicefirma Misfit Juice. Selskabet har lavet en forretningsmodel baseret på at købe alle de 'grimme' grøntsager, som er uegnede til kunderne, billigt og lave dem om til koldpresset juice.

Det skriver fagmediet beveragedaily.com.

Virksomheden blev startet i januar 2015 af de to universitetsstuderende Ann Yang og Phil Wong, og i dag leverer de juice til 50 forskellige retailere i forbundshovedstaden Washington D.C. I april udvidede Misfit Juice sin kundebase til at omfatte staten New York.

Selskabet er bl.a. startet for at tage et opgør med de æstetiske standarder for frugt og grøntsager, der hersker i de amerikanske supermarkeder og for at mindske madspild.

"Måske har en gulerod to ben, et æble har måske buler, en agurk er måske lidt misfarvet - alle de ting betyder, at en grøntsag eller frugt bliver dømt ude i det nuværende system," udtaler Misfit Juice til beveragedaily.com.

Dansk kaffekæde vil revolutionere kaffekopsystemet

Refood til politikerne: Lav lov om affaldssortering

Seges: Affald fra byerne kan give mere økologi

Foodservice mindsker madspild

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også