Det danske andelsmejeri Arla har ikke været god nok til at sælge til de professionelle kunder i restauranter, virksomhedskantiner, cafeer, på hoteller, sygehuskøkkener o.l.
Alene i EU udgør salget af mejeriprodukter i foodservice-sektoren 200-250 mia. kr., vurderer direktør Preben Mikkelsen, PM Food & Dairy Consulting.
Det skriver Børsen.
"Vi har ikke i dag en tilstrækkelig stor del af foodservice. Men nu er tiden kommet til at tage skridtet til at vokse forretningen og dermed øge vores indtjening. Vores ambitioner for de kommende år er høje. Det handler ikke bare om et par procents årlig vækst," siger koncerndirektør Peter Giørtz-Carlsen, som har ansvar for Arlas salg i Europa, til avisen.
Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Han fortæller, at man fra mejeriets side har gjort meget inden for foodservice-forretningen, som i dag udgør 10 pct. af den samlede omsætning. Børsen har ud fra Arlas samlede omsætning på 70 mia. kr. regnet sig frem til, at de 10 pct. må svarer til ca. 7 mia. kr.
Arla klar med stor britisk strategi
Arla skruer på ny op for lanceringerne
Arla satser stort på snacks og mad på farten