Carlsberg ærgrer sig over sen økologisk lancering

Det seneste år er det økologiske øl-salg gået massivt frem. Derfor ærgrer Carlsberg sig over, at selskabet har et hængeparti, der skal indhentes.
Foto: Jørgen Rudbeck
Foto: Jørgen Rudbeck

Danskernes stigende trang til økologi viser sig i stort set alle branchens kroge. Således også i ølkategorien, hvor det økologisk salg næsten er fordoblet det seneste år. Det viser tal fra analyseinstituttet Nielsen, skriver Børsen.

Ifølge analyseinstituttet er fynske Ørbæk Bryggeri, Danmarks bedst sælgende øko-bryggeri. Bryggeriet har været økologisk siden 1996, men de seneste år har udviklingen taget fart med en årligt vækst på ca. 20 pct. om året.

På den helt store scene har Carlsberg meldt sig på banen med Tuborg Rå, der blev skabt til de danske festivaler i 2014 og siden har haft fin succes i detailhandlen.

"Jeg har da nogle chefer, der ærgrer sig over, at vi ikke lancerede en økologisk Tuborg lidt tidligere," siger Christian Sveigaard, marketing manager for Tuborg i Danmark, til Børsen. Han forklarer, at Carlsberg derfor nu satser på at få Tuborg Rås vækst yderligere boostet.

Sidste år udgjorde øko-øl kun 1,6 pct. af markedet, men i år er det tal steget til 2,8 pct. af markedet.

Salget af økologiske dråber er steget i 2015

Fynsk bryghus lancerer 100 pct. økologisk rom

Humlepriser kan erstatte lys amerikaner med mørk belgier

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også