Danskernes stigende trang til økologi viser sig i stort set alle branchens kroge. Således også i ølkategorien, hvor det økologisk salg næsten er fordoblet det seneste år. Det viser tal fra analyseinstituttet Nielsen, skriver Børsen.
Ifølge analyseinstituttet er fynske Ørbæk Bryggeri, Danmarks bedst sælgende øko-bryggeri. Bryggeriet har været økologisk siden 1996, men de seneste år har udviklingen taget fart med en årligt vækst på ca. 20 pct. om året.
På den helt store scene har Carlsberg meldt sig på banen med Tuborg Rå, der blev skabt til de danske festivaler i 2014 og siden har haft fin succes i detailhandlen.
"Jeg har da nogle chefer, der ærgrer sig over, at vi ikke lancerede en økologisk Tuborg lidt tidligere," siger Christian Sveigaard, marketing manager for Tuborg i Danmark, til Børsen. Han forklarer, at Carlsberg derfor nu satser på at få Tuborg Rås vækst yderligere boostet.
Sidste år udgjorde øko-øl kun 1,6 pct. af markedet, men i år er det tal steget til 2,8 pct. af markedet.
Salget af økologiske dråber er steget i 2015
Fynsk bryghus lancerer 100 pct. økologisk rom
Humlepriser kan erstatte lys amerikaner med mørk belgier